اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/10/24 | ساعت: 11:03 | کد خبر: 5701 | بازدید: 452022 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس شورای حکام مرکز میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی در تهران با اشاره به آمادگی این مرکز برای ارایه خدمات به کشورهای منطقه گفت: طرح های مفصلی در این مرکز تدارک دیده شده است که با عضویت و همکاری متخصصان کشورهای منطقه محقق خواهد شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، «محمدحسن طالبیان» چهارشنبه شب در نشست سفرا و نمایندگان کشورهای آسیای غربی و مرکزی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، اظهار کرد: هر یک از کشورهای منطقه قابلیت های بسیاری در حوزه فرهنگ دارند و در بسیاری از فعالیت های بین المللی درخشیده اند.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای منطقه می توانند در معرفی دست اندرکاران حوزه میراث ناملموس برای تکمیل بانک اطلاعات دیجیتالی منطقه، ارائه عکس، فیلم و سایر اقلام برای نمایش در وب سایت، اعلام نیازهای کشورهای منطقه برای برگزاری کارگاه های آموزشی، نگارش مقاله های علمی برای چاپ در نشریه تخصصی با مرکز میراث ناملموس تهران همکاری داشته باشند.

وی افزود: سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هرساله ساله شاهد مشارکت چشمگیر کشورهای منطقه آسیای غربی و مرکزی در اجلاس ها، گردهمایی و رویدادهای علمی بوده و شاهد این ادعا حضور فعال این کشورها در ۴ رویداد بین المللی سال ۲۰۱۴ است.

طالبیان، با اشاره به ثبت جهانی میراث ناملموس کشورهای منطقه آسیای غربی و مرکزی در نهمین نشست کشورهای عضو کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در پاریس، خاطر نشان کرد: این دستاوردها نشان از عزم والای کشورهای منطقه در پاسداری از مواریث فرهنگی شان و شناساندن فرهنگ غنی و کهن این منطقه به جهانیان دارد.

معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه ایران همواره تلاش کرده که سهمی در تحقق این اهداف بزرگ داشته باشد، افزود: ثبت ۱۷ اثر میراث جهانی، پیوستن به کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به عنوان چهلمین عضو، ثبت ۱۰ عنصر میراث ناملموس، به ثمر رساندن نخستین پرونده ثبتی چند ملیتی میراث فرهنگی ناملموی با عنوان 'نوروز' و معرفی دو عضو به شبکه جهانی مدرسان میراث ناملموس از جمله دستاوردهای ایران به شمار می آید.

تاکنون کشورهای ایران، قزاقستان و تاجیکستان به عضویت مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی که به اختصار مرکز میراث فرهنکی ناملموس تهران نام برده می شود، درآمده اند.

«مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی نیز در نشست امروز از 21 کشور دیگر منطقه شامل قرقیزستان، گرجستان، آذرربایجان، ارمنستان، افغانستان، اردن، سوریه، فلسطین، لبنان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه، یمن، عراق، عمان، عربستان، قطر، بحرین، کویت، امارات و ترکمنستان برای عضویت در این مرکز دعوت کرد.

میراث فرهنگی ناملموس به جنبه های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند. به عبارت دیگر میراث معنوی شامل بخشی از فرهنگ ماست که به شکل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است.

این موارد شامل ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه های کارکردهای انسانی است. به طور کلی حفظ میراث معنوی دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی مادی است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1