اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/10/24 | ساعت: 11:45 | کد خبر: 5703 | بازدید: 452329 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران با حضور کشورهای آسیای غربی و مرکزی، گام های استواری را در راه پاسداری از این میراث در منطقه خواهد برداشت.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،«مسعود سلطانی فر» عصر امروز چهارشنبه در نشستی با سفرا و نمایندگان کشورهای آسیای غربی و مرکزی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، به کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس اشاره و خاطر نشان کرد: این کنوانسیون به سرعت نظر کشورهای جهان را به خود جلب کرده است.

وی افزود: با آن که تنها 11 سال از عمر این کنوانسیون می گذرد اکنون 161 کشور در عضویت آن هستند که نشان از محبوبیت بالای این کنوانسیون نزد جهانیان دارد.

وی ادامه داد: البته آن گونه که از وضعیت کنونی مشخص است در این کنوانسیون تمامی جنبه ها به یک میزان مورد توجه قرار نگرفته و از سویی شاهد افزایش سالانه آمار ثبت جهانی هستیم.

وی اضافه کرد: مواردی از جمله عملیاتی کردن کنوانسیون، ظرفیت سازی در سطوح محلی، کشوری یا منطقه ای، شناسایی برنامه های پاسداری موفق و ترویج آنها و برنامه ریزی اقدامات مشترک بین کشورها برای پاسداری از مواریث ناملموس مشترک چندان مورد توجه نبوده و دستیابی به تعادل در گرو ظرفیت سازی و آگاهی افزایی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، هدف از برگزاری نشست سفرا و نمایندگان کشورهای آسیای غربی و مرکزی را معرفی مرکز میراث ناملموس تهران و استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای ارتقای فرهنگی در سطح منطقه جغرافیایی آسیای غربی و مرکزی عنوان کرد.

سلطانی فر، با اشاره به وظایف مراکز مقوله 2 میراث فرهنگی ناملموس تحت نظارت یونسکو گفت: این مراکز به رغم آنکه در کشوری خاص مستقر هستند و آن کشور مسوولیت تامین بودجه و پشتیبانی از آنها را پذیرفته به هیچ وجه مراکزی کشوری یا دولتی به شمار نمی آیند و حوزه علایق تعریف شده برای آنها منطقه ای است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، ترویج کنوانسیون 2003 و عملیاتی کردن آن در آسیای غربی و مرکزی، ظرفیت سازی در سطح منطقه و زمینه های شناسایی، فهرست برداری، مستند سازی و مطالعه میراث فرهنگی ناملموس، توسعه برنامه های پاسدارانه موفق در سطح منطقه را از جمله وظایف مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران عنوان کرد.

سلطانی فر تصریح کرد: اهداف این مرکز زمانی محقق می شود که همه کشورهای منطقه مشارکت داشته باشند.

معاون رییس جمهوری با بیان این که برهه کنونی دوران نقش آفرینی فرهنگ در تقویت صلح، دوستی، همکاری، نزدیکی و توسعه پایدار است، اظهار کرد: ملل و اقوام به ظاهر پراکنده در لباس جغرافیایی اشتراکات فراوانی دارند، از یکدیگر دور نیستند و این موضوع مردم را به یکدیگر پیوند می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در میان حوزه های فرهنگ، میراث فرهنگی ناملموس از جنبه اشتراکات فرهنگی پرتوان ترین مقوله به شمار می آید، چرا که این میراث مرزها را درمی نوردد و با حرکتی موج مانند در جغرافیای اطراف خود پراکنده می شود.

سلطانی فر افزود: فرهنگ ریشه دار و زنده ما فرصتی را ایجاد می کند تا دست به دست یکدیگر داده و در مسیر توسعه پایدار و تحکیم صلح در منطقه گام های موثری برداریم.

میراث فرهنگی ناملموس به جنبه های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دورهٔ زمانی را دربر می گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند. به عبارت دیگر میراث معنوی شامل بخشی از فرهنگ ماست که به شکل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است.

این موارد شامل ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه های کارکردهای انسانی است. به طور کلی حفظ میراث معنوی دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی مادی است.

مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی ( تحت نظارت یونسکو) فعالیت رسمی خود را از سال 2012 آغاز کرده و مقر آن در تهران است.

علاوه بر ایران کشورهای قزاقستان و تاجیکستان نیز عضو این مرکز هستند و «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، در نشست امروز از 21 کشور شامل قرقیزستان، گرجستان، آذرربایجان، ارمنستان، افغانستان، اردن، سوریه، فلسطین، لبنان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه، یمن، عراق، عمان، عربستان، قطر، بحرین، کویت، امارات و ترکمنستان برای عضویت در این مرکز دعوت کرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1