اخبار پیشنهادی


شنبه 93/10/27 | ساعت: 08:30 | کد خبر: 5706 | بازدید: 452167 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به اعتراض خبرنگاران و اعلام دغدغه‌های دوستداران میراث فرهنگی درباره افزایش حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق آثار تاریخی از محوطه‌های قدیمی و تاریخی تأکید کرد: ما لشکر نیروی یگان حفاظت نداریم.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،محمدحسن طالبیان در ادامه واکنش به این اعتراض از اختصاص 600 سرباز نیروی ناجا به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

 پس از استرداد 349 قلم شیء تاریخی از بلژیک به ایران و بحث‌هایی که بار دیگر درباره حفاری در محوطه‌های تاریخی مطرح شد، یکی از دغدغه‌های باستان‌شناسان و دوستداران میراث فرهنگی در کنار توجه به استرداد آثار تاریخی که نشان‌دهنده فرهنگ غنی ایران به عنوان یک افتخار برای کشور است، حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی است که هر روز خبرهای بیشتری از آن منتشر می‌شود. همچنین فراخواندن نیروهای یگان حفاظت وابسته به ارگان‌های نظامی از سوی دستگاه‌های مسوول، این دغدغه را بیشتر کرده است که خطر خروج غیرقانونی آثار تاریخی هر روز بیشتر از قبل می‌شود.

این در حالی است که محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به رنجی که مسوولان میراث فرهنگی از انجام هر نوع حفاری در محوطه‌های تاریخی می‌برند، گفت: با این کار قاچاقچیان داشته‌های فرهنگی‌مان را قاچاق می‌کنند. به همین دلیل از طریق مقامات قضایی و حقوقی هر نوع قاچاق در سطح محوطه‌های تاریخی بررسی می‌شود و همه دستگاه‌ها موظف‌اند نسبت به این قضیه حساس و مسوولیت‌پذیر باشند.

او با تأکید بر تمدن بزرگ ایران اضافه کرد: متأسفانه برخی افراد فکر می‌کنند کار حفاظت از این ثروت فرهنگی فقط بر عهده یک دستگاه کوچک یعنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی رخ می‌دهد که مقابل یک محوطه تاریخی در جنوب کشور و درست مقابل دفتر پایگاه نیروی یگان حفاظت یک استان حفاری غیرمجاز رخ می‌دهد اما هیچ عکس‌العملی از سوی یگان انجام نمی‌شود و حفاران به راحتی متواری می‌شوند یا در کرمانشاه حفاری غیرمجاز به برخی از مسوولان میراث فرهنگی منتسب می‌شود، گفت: مگر تعداد نیروهای یگان حفاظت در این سازمان چقدر است؟ ما لشکر نیروی یگان نداریم. تعدادی نیروی یگان حفاظت برای موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی داریم، بنابراین مردم و نیروی انتظامی نیز باید در این زمینه خود را مسوول بدانند و حساس باشند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره اقدام نیروی انتظامی استان خوزستان نسبت به دادن دستور به نیروهای خود و برگرداندن آن‌ها از محوطه‌های تاریخی این استان به پست‌های خود در دستگاه نیروی انتظامی، اظهار کرد: پس از انجام یکسری نامه‌نگاری در این زمینه، خوشبختانه اکنون تصویب شده است تا 600 سرباز به نیروی یگان حفاظت داده شود. در حال حاضر نیز 100 نیرو از سوی ناجا به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص داده شده است.

او با اشاره به پخش کردن نیروهای یگان حفاظت در سراسر کشور که از ناجا گرفته می‌شود، افزود: به عنوان مثال برای راه‌اندازی موزه منطقه‌ای بزرگ خراسان به نیروی یگان نیاز داریم که تعدادی برای این کار در نظر گرفته می‌شوند.

طالبیان همچنین درباره وضعیت حفاری‌های غیرمجاز در کرمانشاه اظهار کرد: نقطه ضعف از جای دیگری است. در واقع بروز چنین اتفاقاتی در هر استان نشانه عملکرد مدیریت آن استان می‌تواند باشد. پیگیری اتفاقات رخ‌داده در استان کرمانشاه نیز اکنون به عهده دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی است که در حال پیگیری قضیه هستند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1