اخبار پیشنهادی


شنبه 93/11/18 | ساعت: 03:27 | کد خبر: 5760 | بازدید: 452110 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه وضعیت اعتبارات در میراث فرهنگی خوب نیست،‌ گفت:‌ ضرورت دارد تا با هم‌افزایی و تعامل زمینه اجرای پروژه‌ها را فراهم کنیم.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری فارس، محمدحسن طالبیان ظهر امروز در مراسم افتتاح موزه بزرگ خراسان در مشهد، اظهار داشت: خراسان جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگ و تمدن ایرانی دارد و هیچگاه تمدن اسلامی بدون خراسان مطرح نبوده است.

وی ادامه داد: خراسان بزرگ هم به دلیل تنوع سرزمینی و چشمه‌ها و قنات‌ها بی‌نظیر است و هم به لحاظ آداب و رسوم و آثار و ظرفیت‌های تاریخی در رده بالایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه موزه خراسان دارای ارزش فراوانی برای این سرزمین و نظام اسلامی است افزود: به نظر می‌رسد بعد از انتقال اشیاء این موزه بعد از موزه ملی بتواند رتبه دوم به لحاظ جایگاه به خود اختصاص دهد.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: این موزه می‌تواند محلی برای پژوهش‌های مهم کشورهای همسایه باشد و باید به عنوان یک پاتوق فرهنگی و مرکز تعامل و آشنایی با فرهنگ ایران اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

طالبیان تصریح کرد: بی‌تردید به دلیل اعتبارات محدود راه‌اندازی این موزه قدری سخت و دشوار بود اما با حمایت‌ها و همت رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور امروز این پروژه به افتتاح رسید. البته می‌دانیم که برای تکمیل کامل این مجموعه باید زمان بیشتری صرف شود.

وی از طبقه دوم این موزه همزمان با 28 اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و افزود: این موزه در هفته دولت به صورت کامل افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: قرار است مطابق هماهنگی‌هایی که صورت گرفته تعدادی از اشیای آستان مقدس امام رضا (ع) به امانت گرفته شده و در این محل نگهداری شود تا از این طریق ارتباط و تعاملی با سایر موزه‌های بزرگ نیز برقرار کنیم.

معاون میراث فرهنگی کشور در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با پرونده جهانی‌سازی آثار تاریخ بیان کرد: در خراسان چهار اثر بارز و شاخص وجود دارد که باید آنها را به ثبت جهانی رساند. البته تلاش‌هایی هم برای ثبت‌ جهانی آثار نظیر قنات قصبه صورت پذیرفته و پرونده نهایی آن تا پایان امسال به یونسکو ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: امسال پرونده قنات‌ها برای سال 2016 بسته می‌شود تا 11 قنات متعلق به سراسر کشور در فهرست میراث جهانی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان همواره در تمامی عرصه‌ها به ویژه حوزه‌های فرهنگی پیشتاز بوده است، گفت: پروژه‌هایی مانند افتتاح موزه‌ها می‌تواند در معرفی هویت و شناسنامه خراسان نقش موثری داشته باشد.

طالبیان بیان کرد: ایران به خراسان شناخته می‌شود و تمامی اتفاقات فرهنگی و تاریخی در این سرزمین رخ داده و اینجا خواستگاه فردوسی و ابوریحان بیرونی است.

وی بیان کرد: فرهنگ غنی خراسان نه در شهرسازی و معماری بلکه در میراث ناملموس هم بارز و هویداست و این سرزمین در دوره‌های مختلف تاریخی همواره یکه‌تاز بوده و با کاوش‌های صورت گرفته تعداد زیادی از اشیاء تاریخی در این محل به دست آمده است.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1