اخبار پیشنهادی


شنبه 93/06/29 | ساعت: 07:14 | کد خبر: 5424 | بازدید: 452007 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

برداشت محصول هندوانه در شهر شريفيه استان قزوين برگزار شد.

به گزارش میراث ما؛ محمد علي حضرتي‌ مشاور فرهنگي استاندار و مدير كل ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: جشن برداشت محصول يكي از كهن‌ترين آيين‌هاي شادماني بشر بر روي زمين است كه در طول تاريخ، همواره استمرار داشته و در روزگار ما نيز با روز آمد شدن و كاربرد روش‌هاي نوين همچنان به حيات خود ادامه مي‌دهد.

حضرتي افزود: اين جشن‌ها امروزه همراه با صنعت گردشگري برگزار مي‌شود و با توجه به رويكردهاي فرهنگي و اقتصادي جهانگردي در جهان، معناي ديگري يافته و به ابزاري كارآمد براي جذب گردشگران تبديل شده است.

مشاور فرهنگي استاندار جشن‌هاي محصول در چارچوب گردشگري را عاملي بسيار مهم براي همگرايي اجتماعي، حفظ و انتقال آداب و رسوم،‌ تعميق ميراث كشاورزي و ارائه الگوهاي سبك زندگي،‌ حمايت از منابع طبيعي و محيط زيست و نقطه‌ي طلايي به هم پيوستن اقتصاد و فرهنگ دانست و اظهار داشت: مي‌توان از اين ظرفيت براي اجرايي كردن راهبردهاي اقتصاد مقاومتي و توانمند سازي مناطق مختلف استان بهره جست.

حضرتي همچنين به پيشينه درخشان شهر شريفيه در عرصه فرهنگ ديني اشاره كرد و اين شهر را از مراكز تشيع در منطقه خواند و عنوان كرد: در دوران دفاع مقدس نيز رزمندگان و شهيدان والا مقام شهر شريفيه در قبول دشوارترين ماموريت‌ها پيشگام بودند و سزاوار است در آستانه سالروز دفاع مقدس خاطره آن ايثارگران سلحشور را گرامي بداريم.

وي حفظ جوامع محلي و مشاركت آنان در توسعه گردشكري را مهم خواند و اظهار داشت: محور اصلي در توسعه پايدار علاوه بر توانايي‌هاي موجود در منطقه، جوامع محلي و مردم بومي هستند كه به عنوان سرمايه‌هاي پويا در پاسداشت و حفظ ميراث فرهنگي و آداب و رسوم آن نقش مهمي ايفا مي‌كنند.

مدير كل ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري استان قزوين تصريح كرد: در استان قزوين با توجه به موقعيت‌ ممتاز اقليمي، محصولات متنوعي كشت مي‌شود كه هندوانه شريف آباد با توجه به نوع كشت و كيفيت بالاي محصول كه به صورت ارگانيك به عمل مي‌آيد جزء محصولات سالم كشاورزي بوده و در بين مردم از جايگاه ويژه‌اي برخودار است.

اين مقام مسئول از همكاري شهرداري و شوراي شهر و مردم بومي شريفيه براي برگزاري اين جشن تشكر كرد و گفت: اميدواريم با اجراي برنامه‌هاي جشن محصول بتوانيم علاوه بر حفظ و معرفي ظرفيت‌هاي فرهنگي هر منطقه،‌ گامی موثر در جهت توسعه اقتصادي برداشته و با کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت، ارتباطات بیشتر مردم بومي با سایر جوامع و فرهنگ‌های متنوع و معرفي هویت محلی به توسعه پایدار در مناطق استان دست يابيم.

هاشمي شهردار شريفيه در ادامه جشنواره هنداوانه ديمي شريف آباد تصريح كرد: برپايي جشن‌هاي شكر گزاري محصول از آيين و رسوم ديرين مردم ايران است كه به صورت سينه به سينه به ما رسيده و به پاس نعمت‌هاي بي‌شمار الهي اجرا مي‌گردد.

هاشمي با اشاره به ارزش جشن‌هاي محصول يادآور شد: در حال حاضر يكي از مهمترين جشن‌هايي كه به يادگار مانده جشن گندم است كه به صلوات نامه معروف بوده و در بسياري از روستاها در آخرين روز درو، در ساعت خوشي كه تعيين مي‌كنند مقداري از محصول را در قطعه زميني نگه مي‌دارند و يك نفر ابياتي مي‌خواند و بقيه كارگران هم در حين درو كردن در پايان هر بيت صلوات مي فرستند،‌ اين جشن با هدف شكر گزاري به درگاه خداوند و طلب خير و بركت، فراوني دسترنج و رفع خستگي كارگران انجام مي‌شود.

شهردار شريفيه يادآور شد: هدف از برگزاري جشن برداشت هندوانه ايجاد فضاي نشاط و سرزندگي اجتماعي، صيانت از شهرت(برند) هندوانه ديم شريف آباد، احياء فرصت‌هاي اشتغال،‌ گسترش و ترويج فرهنگ بومي و محلي مردم شريف آباد است.

شايان ذكر است: هندوانه يكي از محصولات كشاورزي ديم در شريف آباد است كه در 260 هكتار از اراضي آن بدون كود و آبياري كشت مي‌شود. محصول برداشتي از اين اراضي 2600 تن پيش بيني مي‌گردد.

گفتني است: در اين جشنواره كه با حضور حضرتي مشاور فرهنگي استاندار و مدير كل ميراث فرهنگي،‌ حسن پور فرماندار البرز، صفري بخشدار مركزي شهرستان البرز،‌ هاشمي شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر، كارشناسان جهاد كشاورزي و مشاركت موثر اهالي شريف آباد برگزار شد؛ ‌علاوه بر سخنراني مسئولان استاني،‌ شاعران محلي نيز به همين مناسبت به شعر خواني پرداختند و بخشي از مهارت‌هاي ورزش باستاني جوانان اين شهر به نمايش گذاشته شد و از توليد كنندگان برتر تقدير به عمل آمد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1