اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/07/08 | ساعت: 06:12 | کد خبر: 5437 | بازدید: 452051 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی با اعلام این موضوع گفت: پنج اثر تاریخی شاخص در استان زنجان وجود دارد که از نظر طبقه بندی آثار تاریخی در جهان جزو "ترین" ها می باشند و در جهان به عنوان نخستین و یا تنهاترین شناخته می شوند .

به گزارش میراث ما؛ یحیی رحمتی با اشاره به اینکه؛ در جهان، آثار تاریخی را بر اساس نخستین ها - برترین ها - بزرگترین ها - قدیمی ترین ها و برجسته ترین ها رده بنده می کنند افزود: گنبد تاریخ و عظیم سلطانیه، مومیائیهای طبیعی مردان نمکی، بنای عام المنفعه رختشویخانه، غار شگفت انگیز کتله خور و بازار تاریخ و سنتی زنجان نخستین ها و برترین ها، بزرگترین ها و قدیمی ترین ها و برجسته ترین ها هستند.

وی با اشاره به اینکه: گنبد عظیم وتاریخی سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان و سومین گنبد بزرگ جهان محسوب می شود، متذکر شد: گنبد کلیسای سانتاماریا در کشور ایتالیا و مسجد ایاصوفیا در کشور ترکیه  بر اساس الگو گیری از  گنبد سلطانیه ساخته شده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، با بیان اینکه غار شگفت انگیز کتله خور جزو غارهای بی نظیر در جهان محسوب می شود افزود: تاکنون فقط 10 درصد از فضای این غار آماده بازدید گردشگران شده و 90 درصد آن آماده بازدید عموم نیست.

یحیی رحمتی، هچنین با اشاره به اینکه بنای رختشویخانه زنجان تنها بنا در جهان با کاربری مخصوص برای رختشویی بانوان است اشاره کرد: در هیچ جای دنیا، بنایی با کاربری رختشویی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی که منحصر به گروه خاصی باشد، به غیر از بنای رختشویخانه زنجان احداث نشده است.

وی با بیان اینکه: بازار تاریخی و سنتی شهر زنجان  طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان است افزود: عمده آثار تاریخی شهر زنجان مربوط به دوره پس از قاجاریه است متذکر شد: زنجان در دو برهه تاریخی به کلی ویران شده که یک بار در زمان حمله مغولها بوده و یک بار هم در زمان رواج "بابیت" در زنجان بوده و زنجان به کلی با خاک یکسان شده است.

رحمتی با بیان اینکه قبل از کشف مردان نمکی چهره آباد هیچ گونه اطلاعات دقیقیاز نوع پوشش مردم عادی در دوره هخامنشان وجود نداشت و به واسطه کشف مردان نمکی اطلاعات گران قیمتی از نحوه پوشش مردم عادی در دوره حکومت هخامنشیان به دست آمده که قدمت 2500 ساله صنعت نساجی ایران را نشان داد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1