اخبار پیشنهادی


شنبه 93/04/14 | ساعت: 09:00 | کد خبر: 5224 | بازدید: 453558 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

در ماه نوامبر سال 2010 فرهنگستان پادشاهی ادب سوئد، با همکاری موزه ی مدیترانه کنفرانس ایرانشناسی یک روزه ای در این کشور برگزار کرد.

به گزارش میراث ما؛ کتاب "ایران: چهار هزار سال تاریخ، هنر، دین، ادبیات و زبان" متن گردآورده‌ی سیزده سخنرانی انجام شده در این کنفرانس است که از لحاظ موضوعی و زمانی، گستره‌ی وسیعی را در برمی گیرد. 

Ashk Dahlén & Carina Jahani

کتاب در چهار بخش تنظیم شده است. در بخش اول که "برگشت به ریشه ها: هنر، موسیقی و باستان شناسی در ایران" نام گرفته، مقالاتی از بو لاوِرگِرِن، کارین اُدال، کریستیان یورانسون و مهرداد فلاح زاده به انتشار رسیده است. بخش دوم "دولت و دین: پرتوهایی از تاریخ ایران: مقالاتی در زمینه‌ی تاریخ و ادیان ایرانی به قلم اشک دالِن، اندِرش هولتدگُرد و داوید تورفِیِل را شامل می شود. در بخش سوم کتاب تحت عنوان "ادبیات در زمان: پژوهش در حوزه‌ی ادبیات زبان‌های ایرانی" مقالاتی درمورد ادبیات فارسی، کردی و پشتو به قلم بو اوتاس، فرهاد شاکلی و اندِرش ویدمارک ارائه گردیده است. بخش چهارم و نهایی کتاب به نام "زبان های ایرانی در گذشته و حال: گزیده ای از یک زمینه ی تحقیقاتی" نیز به جستارهایی درمورد دستور زبان و روش های تحقیقی اجتماعی - زبانی از جودیت یوسِفسون، هلنا بانی شرکا و کارینا جهانی اختصاص دارد.

بنا بر ان گزارش، تحقیقات ایران شناسی تنها به مرزهای جغرافیایی و سیاسی امروز کشور ایران محدود نمی شود، بلکه تمامی "ایرانِ بزرگ" قدیم را با قدمت طولانی اش و ادیان و زبان ها و فرهنگ آن از مدیترانه تا اعماق آسیای مرکزی دربرمی گیرد. دانشگاه اوپسالا در سال 1988 یک کرسی پروفسوری دررشته ی ایرانشناسی دایر کرد، امری که باعث شد تحقیقات پیرامون موضوعات مربوط به ایران جان گرفته و پرقدرت تر عمل کند. 

کتاب حاضر توسط دانشگاه اپسالا و به کوشش و با ویراستاری دکتر اشک دالِن و پروفسور کارینا جهانی منتشر شده است. پیشگفتار آن را کارل نیلَندر باستان شناس سوئدی نوشته است. اشک دالِن در مقاله ای با عنوان "ایرانشناسی چیست؟" در این به معرفی جامع این رشته به علاقه مندان پرداخته است. کتاب به یاد و خاطره ی داریوش کارگر، نویسنده و ایرانشناس درگذشته‌ی ساکن سوئد تقدیم شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1