اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
بیشتر از آنکه چهرهای فرهنگی یا اقتصادی باشد، شخصیتی سیاسی بهشمار میآید؛ اما با این حال، «محمدعلی نجفی» ترجیح داد، او را به ریاست هیئت مدیرهی کانونی بنشاند که سالها مزایدهها، معاملهها و بار اقتصادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر دوشاش افتاده و جای حرف و حدیث بسیاری هم گذاشته بود.
میراث ما / خبرگزاری ایسنا: مرتضی حاجی، وزیر تعاون و آموزش و پروش دولت محمد خاتمی بود که بعدها همراه او و دیگر وزرای کابینه، «بنیاد باران» را شکل داد. در تمام این سالها، اگر اظهار نظری هم کرده، یا سیاسی بوده یا به نظام آموزش و پروش کشور برمیگشته است؛ اما جدا از اینها، حاجی در اواخر دههی 60 و اوایل دههی 70، معاونت سیاحتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشت که آن زمان، لایحهی توسعهی صنعت ایرانگردی و جهانگردی را به مجلس سوم برد و سرانجام بعد از بحثهای تفصیلی و حذف و اضافه شدن مادهها، مصوبهی آن را گرفت، قانونی که هنوز هم مرجع و مورد استناد است.
شاید همینها بهانهای شد تا نجفی در روزگاری که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، او را رییس هیئت مدیرهی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کند، حکمی که زمستان سال پیش در سکوت خبری کامل صادر شد و هیچگاه هم در محافل رسمی و حتا غیررسمی از آن حرفی زده نشد. حتا خود او هم تا بهحال در مراسم و برنامههای سازمان دیده نشده است.
با وجود رفتن نجفی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، حاجی هم مثل بیشتر یارانی که نجفی به این سازمان دعوت کرد، همچنان در این سمت خود باقی مانده و در همان سکوت به رفتوآمدهایش به کانون ادامه میدهد و ظاهرا هم فقط در جلسات هیات مدیره شرکت دارد.
حضور حاجی در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با این پرسش همراه شد که آیا او سرانجام به تخلفات و مسائل پشت پردهی این کانون رسیدگی میکند یا انتخاب چنین شخصی با وجههی سیاسی، در چهرهی تبلیغاتی، سیاسی و البته این محفل پنهان اقتصادی، تغییری ایجاد نمیکند و یادآور اتفاقات یک دههی اخیر خواهد بود؟
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پیش از انقلاب، در اختیار خانوادهی شاهنشاهی بود. بعد از آنکه به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی سپرده شد نیز بیشتر محلی برای درآمدزایی بود، حتا آن زمان هم که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شد، با همان هویت درآمدزایی، اما اینبار برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به کار خود را ادامه داد. چیزی که شاید چندان با فعالیت کلوپهایی مستقل از این دست در جهان که هدفشان ارائهی خدمات به گردشگران، سفرهای جادهای و کمپینگهاست، همخوانی نداشته باشد.
درآمدهای کانون در ایران از محل فروش اسناد و گواهینامههای بینالمللی، تعویض پلاک ترانزیت، صدور مجوزهای عبور گمرکی و برگزاری رالیها و البته تورهای زیارتی و گردشگری حاصل میشد، تا اینکه در دورهی ریاست حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شکل اساسنامهی کانون تغییر کرد و بهرهبرداری و اجارهی اماکن تاریخی هم به فعالیتهای آن اضافه شد. در سفرهایی هم که رییس سازمان به کشورهای دیگر داشت، معمولا آژانس تابع این کانون بهعنوان نمایندهی بخش خصوصی برای بستن قرارداد معرفی میشد، اتفاقی که در عراق رخ داد.
کانون منبع کمکهای خاص روسای پیشین این سازمان به برخی هنرمندان بود که در دورهی خودش جنجالهای زیادی هم بهپا کرد و نمونهاش هم کمک به برگزاری نمایشگاه عکس هدیه تهرانی - بازیگر سینما - با نظر رحیممشایی بود. کلا این کانون در دولتهای نهم و دهم و در زمان ریاست افرادی مانند اسفندیار رحیممشایی، حمید بقایی و محمدشریف ملکزاده، محل بحثها و زمزمههای فراوانی در زمینهی نحوهی تخصیص و خرجکرد رقمهای کلان مالی، بویژه با اهداف سیاسی و انتخاباتی بود.
حتا بقایی وقتی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کنار رفت و حکم «معاونت اجرایی رییسجمهور» را گرفت، تلاش زیادی کرد که این کانون را با همهی ظرفیتها، مسوولیتها و اموال منقولش، به نهاد ریاست جمهوری منتقل کند، بهطوری که او صراحتا و رسما این موضوع را در یک نشست خبری اعلام کرد و در توجیه این کار گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با دستگاههای مختلفی از جمله نیروی انتظامی در ارتباط است و در پیشبرد برنامهها به مشکل برمیخورد، به همین دلیل به جایگاهی بالاتر، یعنی ریاست جمهوری منتقل شد.
اما این انتقال، بیسروصدا در دورهی رییس بعدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متوقف شد و کانون زیر سایهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به کار خود ادامه داد.
به هر حال، کانون در سال 1388 بهطور نامحسوس به فعالیتهای سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری هم وارد شد و به بهانهی حدس و گمان زدن اینکه چه کسی رییسجمهور میشود، مسابقاتی را برگزار کرد و به کلوپی برای تبلیغات ریاست جمهوری محمود احمدینژاد تبدیل شد. در انتخابات ریاست جمهوری 1392 نیز کانون بار دیگر این کار را تکرار کرد و اینبار تلاش داشت، یک خبرگزاری را با نام «خلیج فارس» در ساختمانش راهاندازی کند که به سرانجام نرسید.
حالا بار دیگر، یک شخصیت سیاسی باسابقه در حوزهی گردشگری، در رأس کار این کانون قرار گرفته و این موضوع مطرح است که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با 79 سال سابقه و با این همه ابهام که تنها گوشهای از آن و در دورههایی علنی شده است، سرانجام چه خواهد کرد؟
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است