اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/04/01 | ساعت: 09:09 | کد خبر: 5197 | بازدید: 452827 | | © حسینی پارسا
پست الکترونیک
چاپ

ثبت جهانی آثار و میراث فرهنگی و تاریخی به ‌منزله ی توسعه ی تعلق آن اثر به گستره ی تمام انسانهای زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است.

میراث ما / حسینی پارسا: به بیان ساده تر، ما با ثبت جهانی آثار تاریخی خود در میراث جهانی یونسکو، تعلق آن اثر میراثی را در عین حفظ تملکش برای حاکمیت خود، به سطحی جهانی گسترش می دهیم و این امر مسئولیت نگهداری از آن اثر را، جهانی و دوصد چندان می کند.

واقعیت آن است که امکانات نگهداری و تعالی آثار تاریخی در کشور ما نازل بوده و موجب نگرانی است. برای مثال ماندگاری مجموعه ی بی بدیل (یگانه و منحصر به فرد) و تازه به ثبت رسیده ی کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو که برای ثبت آن تلاش هایی بی دریغ صورت گرفت امروز در گرو توقف دائمی ساخت و ساز در محل اثر تاریخی سرنگون شده ی دیگری است به نام سرای دلگشا! و اگر همجواری این دو مجموعه در این حد نیز بحرانی نباشد، لااقل موجب خطر جدی برای مجموعه ی گلستان است! و با این سطحِ نازلِ هوشیاری و توجهی که دیگر مجموعه های همکار حاکمیتی به میراث فرهنگی دارند، نگرانی برای حفظ این میراث شکوهمند بشکل بحرانی افزایش پیدا می کند.


نگرانی هایی که در این چند سطر عرض شد، گاهی در میان فرمایشات روسای قدیم و جدید سازمان میراث فرهنگی نیز شنیده شده، به نظر می رسد لازم و ضروری و ضروری و ضروری است که برای ایجاد همسویی و آگاهی بخشی در سطح مسئولین حاکمیتی همچون دیوان عدالت اداری و البته دیگر نهاد ها برای رفع و رجوع ناهماهنگی ها و نواقص قانونی موجود کاری اساسی صورت داد تا میراثی همچون شهر سوخته (ها) بدرستی و در دیدرس تمام انسانهای جهان بدرخشند...

برای این دولت تدبیر و امید، در کنار چنین اقدامات ارزشمند، ایجاد ثبات و آرامش توأمان در مجموعه ی نگهبان میراث فرهنگی و آگاهی بخشی برای دیگر نهاد های حکومتی و البته تحریک حس عمیق و فرهنگی میراث دوستی در اجتماع، خود می تواند کارنامه ای ارزشمند قلمداد شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1