اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/01/14 | ساعت: 12:26 | کد خبر: 5010 | بازدید: 452684 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آمادگی موزه ملی ایران برای میزبانی از الواح هخامنشی خبر داد.

به گزارش میراث ما؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در حاشیه بازدید از پایگاه تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین، در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حکم دادگاه ایالتی شیکاگو امریکا در خصوص الواح هخامنشی گفت: بر اساس مصوبه سال 1314 هیات دولت وقت، 30 هزار قطعه از الواح به دست آمده در کاووش های تخت جمشید، در قالب 50 صندوق برای انجام  کارهای مطالعاتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال می شود.

Alvahe Hakhamaneshi

مسعود سلطانی فر،  افزود: در سال 1327، 150 قطعه و در سال 1380، 200 قطعه دیگر از این الواح به کشور بازگردانده می شود.

وی بیان کرد: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور  و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر می شود.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به جنبه فرهنگی اشیاء مذکور و با عنایت به اینکه نقش ایران در انفجار مورد اشاره به هیچ وجه به اثبات نرسید ، حکمی در دادگاه تجدید نظر مبنی بر نقض حکم دادگاه بدوی صادر  و بر پایه این حکم حراج اشیاء مذکور منتفی می شود.

سلطانی فر  گفت: موزه ملی ایران آماده میزبانی از این اشیاء تاریخی است و امیدواریم با استمرار روند حقوقی به زودی شاهد بازگرداندن این اشیاء تاریخی به کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تعداد قابل توجه بناها و محوطه های تاریخی که نیازمند شناسایی، ثبت و مرمت هستند ، منابع اختصاص یافته را به این موضوع بسیار ناچیز برشمرد و اتخاذ سیاست های جدید را برای صیانت از میراث فرهنگی کشور ضروری خواند.

شایان ذکر است مسعود سلطانی فر، در ادامه سفرهای نظارتی خود به استان های کشور ظهر امروز با استقبال استاندار، نمایندگان مجلس و مقامات محلی وارد شهرستان بجنورد شد و پس از حضور در اختتامیه مسابقات کشتی با چوخه از بناها و محوطه های تاریخی شهرستان اسفراین بازدید کرد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1