اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/10/28 | ساعت: 09:26 | کد خبر: 5717 | بازدید: 451773 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

سینما به عنوان هنر هفتم ضمن نمایش مفاهیم زیبایی شناختی و معرفی جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری جوامع مختلف، می تواند نقش مهم و موثری در توسعه و رونق صنعت گردشگری داشته باشد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، سینما محصول قرن بیستم و انقلاب صنعتی به عنوان ابزاری برای گذراندن اوقات فراغت انسان اسیر در سیطره ماشینیسم پا به عرصه گذارد اما در مراحل تکامل خود ضمن حفظ توانایی سرگرمی بخش و تفریحی خود به وسیله ای برای فرهنگسازی و ایجاد تحول در افکار عمومی و یکی از مطبوع ترین ساز و کارهای سیطره و تبلیغ تبدیل شد.

از بین وسایل ارتباط جمعی، تلویزیون و سینما به دلیل نوع رابطه ای که با تماشاگران برقرار می کنند، بیشترین حجم اطلاعات و پیام را به آنان انتقال می دهند.

سینما به عنوان هنر هفتم علاوه بر نمایش مفاهیم هنری و زیبایی شناختی، مفاهیم و نمادهای اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف را بازنمایی می کند.

بر این اساس سینما و فیلم های مستند می توانند ضمن ایجاد فرصتی برای مطالعه جوامع مختلف از لحاظ مردم شناسی و جامعه شناسی، جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این جوامع را معرفی کرده و نقش مهمی در توسعه گردشگری داشته باشند.

بسیاری از فیلم های سینمایی همچون فیلم سینمایی «خسته نباشید» که به سفارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و کارگردانی محسن قرائی و افشین هاشمی ساخته شده می توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معرفی جاذبه های گردشگری، توسعه این صنعت و ترویج فرهنگ گردشگری در جامعه نقش داشته باشند.

فیلم سینمایی «خسته نباشید» داستان یک زوج کانادایی است که به ایران سفر می کنند، فیلم از باغ شاهزاده ماهان آغاز و با نشان دادن روستا و قلعه شفیع آباد و نبکاها ادامه پیدا می کند و در منطقه کلوت ها به پایان رسیده و مخاطب را در آرزوی سفر باقی می گذارد.

«ناصر رضایی» عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره نقش سینما در توسعه صنعت گردشگری به خبرنگار ایرنا گفت: این موضوع در حوزه گردشگری فیلم جای دارد و فیلم های سینمایی و مستند به عنوان ابزار تبلیغاتی می توانند در جذب گردشگر نقش موثری داشته باشند.

وی افزود: فیلم در میان وسایل ارتباط جمعی ابزار مهمی برای اطلاع رسانی و تبلیغات است و گروه های مختلف سنی می توانند به این ابزار دسترسی داشته باشند.

وی اظهار کرد: فیلم ابزاری قدرتمند است که می تواند به صورت غیرمستقیم بسیاری از مباحث و آموزه های فرهنگی را به مخاطبان آموزش دهد و بوسیله آن می توان جاذبه های گردشگری را بر حسب شرایط سنی و جنسی به مخاطبان معرفی کنیم و به گروه های سنی و جنسی آموزش دهیم که در قالب تورهای گردشگری چگونه باهم سفر کنند.

رضایی با بیان اینکه معرفی جاذبه های گردشگری باید با هدف، برنامه و ابزاری مناسب انجام شود، افزود: سینما و فیلم های سینمایی می تواند باعث ایجاد و توسعه فرهنگ گردشگری ودر نهایت جذب گردشگر و رونق این صنعت اقتصادی شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بازیگران فیلم های سینمایی و تلویزیونی که با هدف گردشگری ساخته می شوند باید هدفمند انتخاب شده تا مخاطبان بتوانند با شخصیت های این آثار همزاد پنداری کنند و برای دیدن جاذبه های معرفی شده در آثار سینمایی از شهر خود خارج و از این جاذبه ها دیدن کنند.

وی بیان کرد: در جهان امروز، گردشگری و تبلیغات از پرفروش صنعت های اقتصادی هستند و اکران و فروش میلیاردی در سینمای هالیوود و بالیوود این امر را ثابت می کند.

رضایی با بیان اینکه اکنون لوکشین فیلم هری پاتر در اسکاتلند و بسیاری از فیلم های هالیوودی و بالیوودی باعث جذب گردشگر شده، اظهار کرد: لوکیشن بسیاری از فیلم ها و سریال های ایرانی همچون شهرک سینمایی غزالی و شهرک سینمایی دفاع مقدس می توانند به عنوان یک جاذبه نقش موثری در توسعه صنعت گردشگری کشور داشته باشند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشار به نقش صدا و سیما در تولید آثار سینمایی با موضوع گردشگری نیز گفت: صدا و سیما با تولید فیلم های سینمایی، فیلم های کوتاه و فیلم های مستند با موضوع گردشگری می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد و توسعه گردشگری و آموزش مردم ایفای نقش کند.

رضایی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با موضوع گردشگری، افزود: صدا و سیما برای ساخت فیلم و سریال با موضوع گردشگری باید از نظر کارشناسان حوزه گردشگری و روان شناسان به خوبی استفاده کند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1