اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/11/06 | ساعت: 07:27 | کد خبر: 5739 | بازدید: 452043 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون فرهنگی- اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق آزاد از اختصاص 300 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به 110 روستای منطقه آزاد اروند برای توسعه گردشگری و ایجاد مسافرکاشانه خبر داد.

 به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمدعلی زم درباره طرح مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای توسعه گردشگری در روستاهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توضیح داد: در این طرح همه روستاهای مناطق ویژه اقتصادی و آزاد هدف توسعه گردشگری قرار گرفته‌اند، چرا که پیش‌بینی شده بیشتر این روستاها قابلیت توسعه گردشگری را دارند.

او با بیان این‌که اولویت توسعه، بهسازی خانه‌ها، جاده‌سازی، تأمین آب، برق، گاز و امکانات زیرساختی است تأکید کرد: قرار نیست در روستاهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هتل‌سازی اتفاق افتد، بلکه کالبد خانه‌های روستایی و بافت تاریخی آن‌ها بهسازی و در صورت لزوم خانه‌هایی به منظور پذیرش گردشگر در بافت روستایی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: آموزش جوامع روستایی در قشم و اروند در 11 رشته مثل آموزش غذا، سفره‌آرایی و پیش غذا آغاز شده و سعی می‌شود نخست با برگزاری جشنواره‌های غذا و صنایع دستی، ظرفیت مناطق روستایی شناسایی شود.

زم در ادامه درباره تسهیلاتی که به این منظور قرار است به مناطق روستایی اختصاص یابد،‌ توضیح داد: در حال حاضر فعلا برای منطقه آزاد اروند 300 میلیارد تومان تسهیلات دو ساله برآورد شده که 50 درصد آن را بنیاد مسکن، 35 درصد را ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و حدود 15 درصد دیگر را منطقه آزاد اروند تأمین می‌کند. علاوه‌بر این خود روستایی‌ها برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این تسهیلات ارزان‌قیمت و با سه تا چهار درصد سود خواهد بود، ضمن آن‌که شورای عالی مناطق آزاد دنبال این است که آن چهار درصد را خود پرداخت کند و روستایی‌ها فقط اصل پول را بپردازند.

زم در ادامه درباره تفاوت طرح مسافرکاشانه با بوم‌گردی که هم‌اکنون در برخی روستاهای کشور اجرا شده، اظهار کرد:‌ مسافرکاشانه با بوم‌گردی تفاوت دارد، چون ما از خانه‌هایی که مردم در آن ساکن هستند و بخشی از ظرفیت‌شان را به پذیرش مهمان اختصاص می‌دهند، استفاده می‌کنیم. علاوه‌بر این مناطق آزاد قانون مستقلی دارد که تحت مدیریت واحد منطقه‌ای است و قرار شده طرح‌های موفق کشور را در این مناطق اجرا کند که با در نظر گرفتن مشکلات طرح‌های سرزمین اصلی، روی ظرفیت‌های مناطق آزاد متمرکز می‌شود و طرح‌ها را بدون اشکال اجرا می‌کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق آزاد در ادامه تأکید کرد: قرار نیست در روستاهای گردشگری هتل ساخته شود. چرا که منطق کاشانه‌مسافر، بوم‌گردی است و نیازی نداریم هتل‌ها را به روستاها ببریم چرا که ساخت هتل معمولا در خود مناطق آزاد پیگیری می‌شود.

وی اطمینان داد تسهیلاتی که قرار است به مناطق روستایی اختصاص یابد منطبق با طرح و مطالعات مشترک کارگروه‌های ایجاد شده باشد تا مانع از هر گونه سوءاستفاده‌گری و بی‌عدالتی در دریافت این تسهیلات شود.

او در ادامه سخنانش به تفاهم‌نامه‌ای وزارت آموزش و پرورش برای تأمین زیرساخت‌های آموزشی و تجهیز مدارس حوزه استحفاظی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: براساس این توافق شش میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در روستای «تیس» در منطقه آزاد چابهار تخصیص داده‌ایم که 50 درصد آن را وزارت آموزش و پرورش و 50 درصد دیگر را شورای عالی مناطق آزاد می‌پردازد تا برای ساخت مجتمع بزرگ آموزشی با تجهیزات کامل صرف شود.

زم بیان کرد: ما بر آن هستیم تا مدارس پراکنده در مناطق آزاد، متمرکز و بروز رسانی شوند.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1