اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
شنبه 93/12/09 |
ساعت: 11:06 |
کد خبر: 5797 |
بازدید: 451896 |
سرویس: گردشگری | ©
کشتی یونانی مهمترین نماد کیش نشست کرد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید حفظ این کشتی هزینه دارد، این درحالی است که کیش پردرآمدترین منطقه آزاد به لحاظ ورود گردشگر است.
به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر،نماد جزیره کیش کشتی یونانی است، مهمترین جاذبه این جزیره نیز همین کشتی اسکاتلندی است که چهارم مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی جزیره با انبوهی از ذخائر نفتی به گل نشست.
این کشتی به گفته بومیان جزیره توسط کاپیتانان مست هدایت می شد به همین علت از مسیر اصلی خود خارج شده و به جای اینکه در بندری نزدیکی کیش توقف کند، به این جزیره آمد و همان جا لابه لای گل و لای نزدیک به ساحل زمین گیر شد. از آنجا که این کشتی در مسیر یونان قرار داشت، از همان زمان به کشتی یونانی معروف شد و اکنون یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مروارید خلیج فارس شده است.
این کشتی از همه جاذبه های دیگر جزیره حتی هتلهای چند ستاره و با عظمت کیش هم مهمتر شده و هر زمان کسی بخواهد تصویری از جزیره کیش ارائه کند، از تصاویر این کشتی بهره می برد.
کشتی یونانی
اما کشتی یونانی بعد از ۴۸ سال دیگر توان ایستادن در ساحل را ندارد. تصاویر منتشر شده از آن، هر چند سال یک بار تفاوت زیادی را در میزان ایستادگی آن نشان می دهد. قطعات کشتی یونانی در حال از هم پاشیده شدن است. اما تا همین چند سال پیش بازهم متولیان گردشگری در منطقه آزاد کیش بی تفاوت نسبت به پایداری آن می گفتند که این کشتی ۴۰ سال دیگر هم برای گردشگران جزیره باقی می ماند. شاید به این علت که هنوز مالکیت این کشتی در هاله ای از ابهام است و ایران نمی تواند مدعی مالکیت صد درصدی کشتی یونانی باشد.
همان زمان تلاش های ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن این کشتی انجام شد ولی نتیجه ای نداشت چرا که هزینه بیرون آوردن آن بیشتر از قیمت کشتی بود. اکنون نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید که هزینه پایدار نگه داشتن آن زیاد است.
علی اصغر مونسان از انعقاد قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف خبر می دهد و می گوید: قرار شد تا دانشگاه طرحی برای حفظ پایداری کشتی، ممانعت از فرو نشست بیشتر آن وجلوگیری از خوردگی بیشتر آن ارائه دهد. این طرح اخیرا به دست سازمان منطقه آزاد کیش رسیده و گزارش اولیه آن در جلسه هیات مدیره مطرح شد اما اجرای این طرح به رقم قابل توجهی نیاز دارد و باید به مناقصه گذاشته شود.
او ادامه می دهد: در زمان برگزاری مناقصه، هزینه را اعلام می کنیم اعضای هیات مدیره نظراتی داشتند که باید آن را به دانشگاه شریف اعلام کنیم تا تغییرات لازم در طرح ایجاد شود. این تغییرات باعث کاهش هزینهها و اجرای بهتر طرح خواهد شد. آنها موجشکنهایی را طراحی کردهاند که به نظر ما این موجشکنها فضای مناسبی را ایجاد نمیکند، بلکه هزینهها را بالا میبرد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش بر این باور است که نشست کشتی به مرور زمان بیشتر میشود ولی باید صرفه اقتصادی این طرح دیده شود. او در حالی از هزینه های گزاف و صرفه اقتصادی اجرای طرح حفظ پایداری کشتی صحبت می کند که جزیره کیش به واسطه گردشگران مرفه زیادی که دارد و سرمایه گذاری های گزافی که برای صنعت ساخت و ساز و هتلداری در این جزیره می شود، بودجه های میلیاردی دارد و منافع اقتصادی زیادی را نیز به این سازمان می رساند.
گردشگران جزیره کیش یکی از مهمترین جاذبههای این جزیره را دیدن غروب در کنار کشتی یونانی میدانند. اگر قرار باشد که پایداری این کشتی قربانی طرح های بلاتکلیف شود، باید گردشگران هر چه زودتر عکس های یادگاری شان را با آن بگیرند چون در سالهای نزدیک مهمترین جاذبه کیش از بین خواهد رفت و این جزیره می ماند و ساختمان های خالی از مسافر و ساحلی که رفته رفته رنگ نیلگون خود را به رنگ سبز جلبک هایی می دهد که در اثر عدم حفظ محیط زیست جزیره به وجود آمده است.
این کشتی به گفته بومیان جزیره توسط کاپیتانان مست هدایت می شد به همین علت از مسیر اصلی خود خارج شده و به جای اینکه در بندری نزدیکی کیش توقف کند، به این جزیره آمد و همان جا لابه لای گل و لای نزدیک به ساحل زمین گیر شد. از آنجا که این کشتی در مسیر یونان قرار داشت، از همان زمان به کشتی یونانی معروف شد و اکنون یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مروارید خلیج فارس شده است.
این کشتی از همه جاذبه های دیگر جزیره حتی هتلهای چند ستاره و با عظمت کیش هم مهمتر شده و هر زمان کسی بخواهد تصویری از جزیره کیش ارائه کند، از تصاویر این کشتی بهره می برد.
کشتی یونانی
اما کشتی یونانی بعد از ۴۸ سال دیگر توان ایستادن در ساحل را ندارد. تصاویر منتشر شده از آن، هر چند سال یک بار تفاوت زیادی را در میزان ایستادگی آن نشان می دهد. قطعات کشتی یونانی در حال از هم پاشیده شدن است. اما تا همین چند سال پیش بازهم متولیان گردشگری در منطقه آزاد کیش بی تفاوت نسبت به پایداری آن می گفتند که این کشتی ۴۰ سال دیگر هم برای گردشگران جزیره باقی می ماند. شاید به این علت که هنوز مالکیت این کشتی در هاله ای از ابهام است و ایران نمی تواند مدعی مالکیت صد درصدی کشتی یونانی باشد.
همان زمان تلاش های ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن این کشتی انجام شد ولی نتیجه ای نداشت چرا که هزینه بیرون آوردن آن بیشتر از قیمت کشتی بود. اکنون نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید که هزینه پایدار نگه داشتن آن زیاد است.
علی اصغر مونسان از انعقاد قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف خبر می دهد و می گوید: قرار شد تا دانشگاه طرحی برای حفظ پایداری کشتی، ممانعت از فرو نشست بیشتر آن وجلوگیری از خوردگی بیشتر آن ارائه دهد. این طرح اخیرا به دست سازمان منطقه آزاد کیش رسیده و گزارش اولیه آن در جلسه هیات مدیره مطرح شد اما اجرای این طرح به رقم قابل توجهی نیاز دارد و باید به مناقصه گذاشته شود.
او ادامه می دهد: در زمان برگزاری مناقصه، هزینه را اعلام می کنیم اعضای هیات مدیره نظراتی داشتند که باید آن را به دانشگاه شریف اعلام کنیم تا تغییرات لازم در طرح ایجاد شود. این تغییرات باعث کاهش هزینهها و اجرای بهتر طرح خواهد شد. آنها موجشکنهایی را طراحی کردهاند که به نظر ما این موجشکنها فضای مناسبی را ایجاد نمیکند، بلکه هزینهها را بالا میبرد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش بر این باور است که نشست کشتی به مرور زمان بیشتر میشود ولی باید صرفه اقتصادی این طرح دیده شود. او در حالی از هزینه های گزاف و صرفه اقتصادی اجرای طرح حفظ پایداری کشتی صحبت می کند که جزیره کیش به واسطه گردشگران مرفه زیادی که دارد و سرمایه گذاری های گزافی که برای صنعت ساخت و ساز و هتلداری در این جزیره می شود، بودجه های میلیاردی دارد و منافع اقتصادی زیادی را نیز به این سازمان می رساند.
گردشگران جزیره کیش یکی از مهمترین جاذبههای این جزیره را دیدن غروب در کنار کشتی یونانی میدانند. اگر قرار باشد که پایداری این کشتی قربانی طرح های بلاتکلیف شود، باید گردشگران هر چه زودتر عکس های یادگاری شان را با آن بگیرند چون در سالهای نزدیک مهمترین جاذبه کیش از بین خواهد رفت و این جزیره می ماند و ساختمان های خالی از مسافر و ساحلی که رفته رفته رنگ نیلگون خود را به رنگ سبز جلبک هایی می دهد که در اثر عدم حفظ محیط زیست جزیره به وجود آمده است.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو