اخبار پیشنهادی


شنبه 94/10/05 | ساعت: 08:29 | کد خبر: 6063 | بازدید: 451594 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی جزئیات انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری ۲۰۱۸ را تشریح کرد و گفت: شاید با موافقت دولت و وزارت خارجه بتوانیم میزبان برگزاری اجلاس بعدی در ایران باشیم.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، نهمین اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی (OIC) در شهر نیامی نیجر برگزار شد.

در این اجلاس شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری این اجلاس در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. به همین مناسبت اسدالله درویش‌ امیری معاون حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی برای اولین بار یک نشست خبری برگزار کرد و توضیحاتی پیرامون این انتخاب ارائه داد.

وی در این نشست گفت: در هشتمین اجلاسی که در گامبیا برگزار شده بود مصوبه ای داشتیم مبنی‌بر اینکه برای سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کشورها، شهرهای مورد نظرشان را انتخاب کنند. از ایران نیز شهرهای یزد و تبریز برای سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ معرفی شده بود که در نهایت کارگروه با ۹ عضو شهر تبریز را به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند و برای سال ۲۰۱۷ نیز شهر مدینه انتخاب شد.

درویش امیری افزود: از ۹ رأیی که داده شده بود، ۷ رأی تبریز را انتخاب کرد و انتخاب این شهر با استقبال زیادی روبرو شد. تبریز دارای رقبایی از کشورهای دیگر نیز بود مانند شهر تالینگ از مالزی، پالقا و سیلد از بنگلادش و ماردین ترکیه بود. برای سال ۲۰۱۸ مجددا مدینه کاندید شده بود، اما در نهایت شهر تبریز را انتخاب کردند. ما قابلیت‌های این شهر را معرفی کردیم. طبق مصوبه هشتمین نشست گردشگری کشورهای اسلامی جوایزی نیز به شهرهای منتخب داده خواهد شد، اما هنوز نوع این جایزه مشخص نشده است.

معاون حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: این فرصت خوبی برای معرفی ایران به خصوص شهر تبریز است.

همچنین در کارگروه نمایشگاهی هشتمین نشست این اجلاس مشخص شد که چهارمین نمایشگاه گردشگری در مصر و ایران طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برگزار شود.

وی افزود: این اجلاس مصوبات دیگری نیز داشت یکی اینکه مقرر شد ایران شبکه آنلاین برای آموزش در حوزه گردشگری کشورهای اسلامی را در سال ۲۰۱۶ برگزار کند. همچنین مصوبه دیگری درباره برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی با همکاری ایران و بنگلادش در شهر تبریز بوده است. همه فعالیت‌ها در تبریز متمرکز خواهد شد چون این شهر را به‌عنوان شهر نمونه انتخاب کرده‌اند.

درویش امیری اظهار کرد: در نهمین اجلاس با وزیر گردشگری نیجر درباره موفقیت‌های ایران در زمینه گردشگری سلامت صحبت کردیم و از آنها دعوت شد که در حوزه گردشگری سلامت از ظرفیت ایران استفاده کنند.

معاون حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی درباره انتخاب تبریز توضیح داد: هر کشوری تلاش می‌ند شهرهای خود را در سطح جهان معرفی کند. تبریز با قدمت و سوابق تاریخی نسبت به شهرهای دیگر برتر بوده است. آنچه آنجا مورد بحث قرار گرفت وجود مناطق گردشگری بسیار در این شهر، زیرساخت های مناسب گردشگری، دارا بودن ۱۷ موزه در شهر و داشتن مراکز اقامتی قابل قبول در سطح جهانی بوده است. همچنین انتخاب تبریز به‌عنوان شهر فرش نیز بر این انتخاب تاثیر گذاشت.

وی افزود: از مدت ها پیش فرم هایی را به ما داده بودند که آن را به استان‌ها توزیع کردیم. استان‌ها نیز اطلاعاتشان را به ما دادند. در نهایت سازمان همکاری کشورهای اسلامی، شهرهای تبریز و یزد را انتخاب کرد. سالی یک شهر انتخاب می شود و رئیس این کنفرانس از کشور عربستان است. موضوع این اجلاس به حدی مهم است که ۱۷ وزیر گردشگری در آن شرکت کرده‌اند. این اجلاس دارای ۵۷ عضو است. این اجلاس هر دو سال یکبار در کشورهای مختلف برگزار می شود. شاید پیشنهاد دهیم که اجلاس بعدی را در ایران برگزار کنیم این موضوع بستگی به موافقت دولت و وزارت خارجه دارد.

درویش امیری مبنی‌بر اینکه چرا این معاونت در اجلاس شرکت کرده است، گفت: سال گذشته معاون سرمایه گذاری به گامبیا رفته بود. هر بار یکی از معاونین به این برنامه می روند در هر حال معاونان سازمان میراث فرهنگی درباره موضوعات مختلف اشراف دارند و این موضوع خللی برای شرکت ما در چنین اجلاس هایی وارد نمی کند.

معاون حقوقی و امور استان های سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتخاب شهر یزد چه تاثیری را روی گردشگری این شهر خواهد گذاشت، اظهار کرد: تبریز بار دیگر برتری خود را به رخ ایران می کشد. در کنارش ایران نیز به کشورهای دیگر معرفی خواهد شد. در استان، ستادی درباره این موضوع تشکیل خواهد شد. از این جا به بعد مسئولیت با معاونت گردشگری است.

همچنین کارگروه هایی در تبریز برای انجام ماموریتی که بر عهده ما گذاشته شده، برپا می شوند و اگر چنانچه اجلاس آینده در تبریز برگزار شود، برنامه ریزی ها در سطح ملی و با حضور وزارت خارجه و مجوز دولت انجام خواهد گرفت.

در ادامه این نشست خبری، درباره واکنش معاونت حقوقی به مصوبه کنگره آمریکا و رایزنی معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی با مجلس در این باره سوال کرد که درویش امیری در این باره پاسخ داد: من در نیجر از اخبار مطلع نبودم، حتی اینترنت نداشتم. این کشور بسیار فقیر است و در جریان موضوع قرار نگرفتم.

تشکل‌های گردشگری گزارشی از تاثیر مصوبه آمریکا بر لغو تورها و اتاق هتل‌ها نداده‌اند

در تکمیل این صحبت‌ها حمید ضیائی پرور مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی به جلسه صبح روز شنبه اشاره کرد و گفت: امروز در سازمان میراث فرهنگی جلسه ای با حضور فعالان بخش خصوصی، مسئولان گردشگری و سازمان میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، معاونت حقوقی وزارت خارجه داشتیم. ۳۰ نفر از اساتید گردشگری و مدیران تشکل‌ها درباره ابعاد مصوبه کنگره آمریکا بحث کردند و راهکارهای خنثی سازی آن مورد بررسی قرار گرفت.

سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز دیددگاه های مربوطه را تشریح کرد.

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی از این جلسه به عنوان جلسه طوفان فکری نام برد و خاطرنشان کرد: اعضا دیدگاه های خود را درباره این تصمیم به بحث گذاشتند و قرار شد کارگروهی متشکل از وزارت اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی، وزارت خارجه، اتاق بازرگانی و دستگاه های ذیربط تشکیل و هر هفته جلسه ای داشته باشد و این موضوع را رصد کرده و تصمیم‌گیری‌های لازم را پیشنهاد دهند، چه تصمیم گیری هایی که قرار است به مصوبه تبدیل شود و چه راهکارهایی که وزارت خارجه قرار است در پیش بگیرد.

ضیائی پرور تاکید کرد: تا این لحظه هیچ کدام از اعضای تشکل ها، جامعه تورگردانان و هتل داران اثر منفی این مصوبه در لغو هتل‌ها و تورها را گزارش نکرده اند.

طرح حمایت از صنایع‌دستی در کمیسیون‌های فرعی و اصلی رسیدگی می‌شود

موضوع مورد بحث دیگر مربوط به دو طرح ارائه شده توسط معاونت حقوقی به مجلس شورای اسلامی بود که در این باره درویش امیری معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: دو طرح در مجلس داریم که یکی از آن طرح حمایت از صنایع دستی و هنرمندان هنرهای سنتی است. این طرح در کمیسیون‌های اصلی و فرعی مجلس در حال رسیدگی است. این طرح بدون مخالفت در کمیسیون های فرعی رأی آورد که شامل چندین بند می‌شود مانند بیمه هنرمندان و صادرات صنایع دستی. این طرح باید اول در کمیسیون اصلی به تصویب برسد. طرح دوم مربوط به حمایت احیا و مرمت بافت های فرهنگی و تاریخی و توانمندسازی ساکنان و مالکان بناهای تاریخی است. این طرح در کمیسیون اصلی به تصویب رسیده و فردا برای اینکه در اولویت دستور کار مجلس قرار گیرد با امضای ۱۵ نماینده رای گیری می شود تا هفته های آینده مورد بررسی قرار گیرد.

درویش امیری افزود: این کار بسیاری از مشکلات بافت های فرهنگی و تاریخی را حل می کند که شامل ۲۰ بند است.

معاون حقوقی و امور استان های سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره برنامه ششم توسعه نیز اظهار کرد: همه منتظریم لایحه دولت به مجلس ارائه شود. سازمان میراث دو سه بند را در لایحه دولت دارد که امیدواریم در کمیسیون های ذیربط پررنگ شود. برخی از پیشنهادات ما در لایحه دولت دیده نشده است امیدواریم آن پیشنهادات اضافه شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1