اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/02/13 | ساعت: 04:41 | کد خبر: 6154 | بازدید: 451377 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي در دومين همايش علم مواد و حفاظت آثار تاريخي –فرهنگي تصريح كرد كه زمان تقويت توريسم علمي فرا رسيده است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مسعود سلطاني فر در دومين همايش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگي –تاريخي بر تقويت توريسم علمي در شاخه حفاظت آثار فرهنگي تاكيد كرد.

وي دومين همايش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگي – تاريخي را فرصت مغتنمي دانست كه به منظور دستيابي به دستاوردهاي جديد و تبادل اطلاعات در عرصه هاي جديد پژوهش هاي مرتبط با حفاظت و مرمت آثار تاريخي فرهنگي و باستان شناسي به صورت مشترك توسط پژوهشكده حفاظت و مرمت و پژوهشگاه مواد انرژي با حمايت ساير نهادهاي علمي پژوهشي برگزار شده است.

وي افزود: ما بر اين باوريم كه حفاظت از ميراث فرهنگي تنها وظيفه يك سازمان، يك مجموعه و يك مركز علمي نيست بلكه وظيفه هر شخصي است كه خود را به نوعي به اين فرهنگ تمدن وابسته مي داند. 

سلطاني فر اظهار داشت: هر شخص به فراخور آگاهي، ميزان دانش و علم و توانمندي خود وظيفه وجداني و اخلاقي دارد كه به حفظ اين ثروت و سرمايه فرهنگي پايبند باشد.

به گفته او، حفاظت از ميراث فرهنگي مي تواند به اشكال گوناگوني انجام شود و در واقع اين دانش و قابليت هاي شخصي و سازماني است كه اشكال حفاظت را تعيين مي كند.

وي گفت: حفاظت گران در عرصه ميراث فرهنگي مستقيما و بدون واسطه در خط اول مسئوليت نگهداري و پاسداشت ميراث فرهنگي را به عهده دارند و دانشمندان و محققين با توانايي پاسخ گويي به پرسش هاي حفاظت گران نيروي پشتيباني گرانقدري محسوب مي شوند.

معاون رييس جمهوري افزود: آنچه كه محققين از دانش عرصه هاي تخصصي خود به حوزه حفاظت مي آورند به نوعي ارزش افزوده گرانقدري است كه كوشش هاي حفاظت گران را به زباني قابل فهم براي تمامي دنيا تبديل مي كند.

او علم را زباني بين المللي دانست كه ريشه هاي خود را در تاريخ مي يابد و تصريح كرد: پيشرفت علمي بخشي از ميراث فرهنگي هر تمدن بزرگ است و ما در بستر ايران فرهنگي هم نمايشي بي نقص از تكامل علم و گسترش آگاهي و هم توان به كار گيري اين دانش را در راه حفاظت از فرهنگ و ميراث فرهنگي ارزشمند كشورمان داريم.

سلطاني فر تأكيد كرد: همين ويژگي مي تواند جايگاهي در خور توجه براي ايران اسلامي تبيين كند، جايگاهي كه ايران در آن مرجع تحولات علمي حفاظت از فرهنگ ايراني و اسلامي باشد.

او در ادامه گفت: همانگونه كه امروز شاهد افزايش آمار توريسم درماني و تقويت بيش از پيش ساير شاخه هاي گردشگري هستيم زمان آن رسيده كه به سمت توريسم علمي در شاخه اي كه بيش از هر رشته ديگري كه زيبنده نام ايران است يعني علم حفاظت پيش رويم.

وي تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، به عنوان نقطه تمركز مي تواند به عنوان محوريت شبكه اي از متخصصان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراكز علاقمند به فعاليت در حوزه شناخت و نگهداري از ميراث فرهنگي را به عهده گيرد كه نه تنها در عرصه هاي منطقه اي بلكه در حوزه هاي جهاني مرجعي مستند و قابل مراجعه باشد.

بر اساس گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، سلطاني فر اظهار اميدواري كرد كه تمامي حاضران ارزش واقعي همكاري هاي ميان بخشي را درك كرده و بتوانند در كنار يكديگر دست يابي به هدف اعتلاي دانش نگهداري از ميراث ايراني اسلامي را ميسر و ممكن سازند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1