اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/11/02 | ساعت: 02:14 | کد خبر: 5727 | بازدید: 452146 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر کل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور در نشست تخصصی معاونین صنایع دستی در شیراز از برگزاری نمایشگاه نماز در آینه هنرهای سنتی و صنایع دستی خبر داد و گفت : این نمایشگاه در 25 اردی بهشت ماه سال 94 برگزار خواهد شد که هنرمندان می توانند آثار و تولیدات خود با مضامین نماز را در قالب رشته های مختلف مانند سجاده بافی ، عبا بافی ، تسبیح ، ساخت انگشتر ، دست بافته ها و... در این نمایشگاه عرضه نمایند .

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، دکتر عبدالمجید شریف زاده همچنین در مبحث آموزش از راه اندازی نخستین دانشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی با شیوه استاد شاگردی در آینده نزدیک خبر داد و گفت : رای زنی های لازم برای دریافت مجوز راه اندازی این دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته و در آینده نزدیک این دانشگاه راه اندازی خواهد شد .

وی در ادامه به طرح مستند سازی نقوش سنتی و صنایع دستی اشاره کرد و گفت : راه اندازی بانک جامع اطلاعات مربوط به مستند سازی نقوش سنتی و صنایع دستی در دستور کار است و ضرورت داردتمام استان ها آثار مربوط به نقوش سنتی هنرمندان را در قالب عکس ، فیلم ، مقاله و ... جمع آوری و بانک جامع اطلاعاتی نقوش را تشکیل دهند .

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی از برگزاری همایش ملی نشان مرغوبیت کالاهای صنایع دستی در سال 94 خبر داد و گفت : این همایش با بازنگری در دستورالعمل های داوری و بر اساس روال گذسته برگزار خواهد شد .

این مقام مسئول تقویت شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع دستی را از دیگر برنامه ها و اقدامات بیان کرد و گفت : فعالیت این شرکت ها در راستای بهسازی و نوسازی تجهیزات صنعتی صنایع دستی می تواند در جهت بهسازی و نوسازی دستگاه های نساجی ، کوره های شیشه و... باشد که استان ها می توانند طرح های مورد نظر را برای بهسازی و نوسازی تجهیزات صنایع دستی با نظر صنعتگران بومی به مرکز ارسال نمایند .

شریف زاده از استاندارد سازی آموزش در رشته منبت خبرداد و گفت : استاندارد سازی آموزش 12 رشته را با همکاری دانشگاه های مجری آموزش رشته های صنایع دستی در دست اقدام داریم ،وهم اکنون آموزش رشته منبت در دانشگاه ها براساس استانداردهای صنایع دستی انجام گرفته است .

وی بازنگری آموزش های کوتاه مدت از عمومی به تکمیلی ، برند سازی در صنایع دستی در سطوح بنگاهی ، منطقه ای و ملی با حرفه اقتصادی مناسب ، راه اندازی آرشیو عکس ، فیلم و اطالاعات صنایع دستی و هنرهای سنتی ، بررسی 300 پرونده رشته های صنایع دستی جهت ثبت در فهرست میراث ناملموس ملی و بین المللی را از دیگر برنامه ها و اقدامات این اداره کل دانست .

شریف زاده در پایان شناسایی و احیاء رشته های در حال فراموشی را از مهم ترین برنامه های اداره کل توسعه و ترویج اعلام کرد و گفت : باید این رشته ها در سطح استان ها شناسایی و به مرکز معرفی شوند تا بتوانیم برنامه ریزی لازم را برای احیاء این رشته ها انجام دهیم و این امکان وجود دارد که با اعزام صنعتگربه استان ها وبرگزاری دوره های آموزشی تخصصی ، رشته های در حال فراموشی یا فراموش شده در استان ها را احیا نماییم .

وی درپایان طرح توسعه خوشه های کسب و کار ، طرح مشترک با حوزه گردشگری و ستاد فن آوری نرم و هویت ساز و معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری برای توسعه کامل و جامع بوم گردی ، طرح توسعه و ترویج روستایی و بازارچه های محلی روستاها ، انعقاد تفاهم نامه با وزارت کشور در جهت بازنگری طرح تفصیلی شهرها و روستاها به منظور ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی و.. را از برنامه های در دست اجرای این حوزه اعلام کرد .

گفتنی است همایش سراسری معاونین صنایع دستی و مدیران کل ستادی معاونت صنایع دستی کشور از صبح روز چهارشنبه 1 بهمن ماه در شیراز آغاز وتا ظهر روز جمعه ادامه خواهد داشت.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1