اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/01/27 | ساعت: 09:10 | کد خبر: 5064 | بازدید: 452397 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی استان گلستان گفت: به مناسبت روز جهانی بناها ومحوطه های تاریخی ، نشست تخصصی ونمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، حمید عمرانی رکاوندی با اعلام این مطلب افزود: با همکاری شورای پژوهشی اداره کل در نظر است در راستای اهمیت وضرورت حفاظت و احیای بناها و محوطه های تاریخی استان،  با ارائه تصاویری از بناهای تاریخی استان، نشست تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی برگزار شود.

وی ادامه داد: این نشست در اردی¬بهشت ماه سالجاری در مدرسه تقوی با سخنرانی تعدادی از کارشناسان اداره کل برگزار می شود تا مروری بر برخی از آثار و بناهای تاریخی دوره سلجوقی تا  قاجاریه استان داشته باشد.

عمرانی خاطر نشان کرد: ایکوموس با انتخاب شعار "میراث یادمانها" در سال 2014 توجه ملت ها را به سمت اهمیت، ارزش و مانایی میراث فرهنگی، بناها و محوطه‌های تاریخی در یادها وخاطره های مردم معطوف کرد و با این شعار، پیام آور رسالتی شد برای تمامی ملت¬ها، با فرهنگ¬های مختلف تا گامی بلند بردارند به سوی هویت و فرهنگ ارزشمندی که از گذشتگان به یادگار مانده است و متوجه آثاری گردند با پیشینه ایی به بلندای تاریخ و گاها پیش از آن، که در هرخشت خشت آن می توان دانش، ذوق و هنر معماران و هنرمندان هر مرز و بومی را شاهد بود.

وی اذعان داشت: یکی از اهداف مهم کمیته ملی بناها و محوطه‌های تاریخی(ایکوموس ایران) ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی، تشویق به حمایت، حفاظت، احیا، مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی و ترویج فرهنگی آن در سطوح ملی و بین‌المللی است و از دیگر اهداف آن جلب نظر موسسات، نهادها نسبت به اهمیت بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی می باشد.

عمرانی درادامه گفت: به منظور ایجاد همکاری و حمایت بین‌المللی از آثار و بناهای تاریخی، در سال ۱۹۳۳ کمیسیونی به نام کمیسیون بین‌المللی بناهای تاریخی در جامعه ملل ایجاد شد که اهداف کمیسیون مذکور تلاش برای ایجاد همکاری و حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی و تاریخی کشورها از طریق تدوین توصیه‌نامه‌ها، ارایه آموزش‌های تخصصی لازم، ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به ارزش‌های این قبیل آثار، تدوین قوانین ناظر به حمایت از آنها در سطح ملی و تدوین معاهدات جهانی برای حمایت بین‌المللی از میراث فرهنگی است.

وی همچنین تصریح نمود: شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی(International Council on Monuments and Sites )، که مقر آن درپاریس است و نام آن  به حسب حروف اول کلمات لاتین تشکیل دهنده نام آن به طور اختصار “ایکوموس”  (ICOMOS) می‌باشد، نهادی است غیردولتی و همکار یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) که در ورشو و در سال ۱۹۶۵ تشکیل شد و مهم‌ترین مرجع بین‌المللی است که در زمینه حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی به صورت تخصصی فعالیت می‌کند .

عمرانی یادآور شد: ایکوموس ایران در ۲۹ فروردین ۸۱ به طور رسمی تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. از جمله کمیته¬ های علمی آن در ایران کمیته تخصصی آمادگی خطر ICORP، کمیته مناظر فرهنگی ICOMOS-IFLA، کمیته آموزش، کمیته برنامه ریزی می توان نام برد.

وی همچنین به پنج هدف راهبردی شورای بین المللی ایکوموس اشاره داشت و افزود: افزایش اعتبار فهرست میراث جهانی، اطمینان از حفاظت مناسب از میراث جهانی، تشویق ظرفیت سازی کارآمد در کشورهای عضو، افزایش آگاهی، سطح مشارکت و پشتیبانی عموم از آثار میراث جهانی از طریق ارتباط و تقویت نقش جوامع در اجرای کنوانسیون میراث جهانی از اهداف راهبردی شورای بین المللی ایکوموس می باشد.

عمرانی اظهار امیدواری کرد: با برپایی نشست های تخصصی و تلاش جهت تحقق اهداف راهبردی شورای بین المللی ایکوموس و همچنین حفظ واحیای آثار تاریخی وباستانی استان، شاهد رونق گردشگری تاریخی و فرهنگ سازی مناسب جهت حفاظت از ابنیه ها ویادمان های ارزشمند استان باشیم.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1