اخبار پیشنهادی


شنبه 93/11/18 | ساعت: 03:57 | کد خبر: 5759 | بازدید: 452874 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

ممقان دوزی یکی از هنرهای کمتر شناخته شده صنایع دستی است که مخاطبین هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور در شیراز با آن بیشتر آشنا شدند .

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، به منظور آشنایی بیشتر با این هنر زیبا ومنحصر بفرد در غرفه ممقان دوزی با بتول غلامی هنرمند این رشته وکارشناس ارشد هنرهای اسلامی گفتگو کردیم .وی پیرامون این رشته هنری می گوید: ممقان دوزی هنری مختص شهرستان ممقان از توابع آذربایجان شرقی است که250 تا 300 سال سابقه دارد.

این صنعتگر صنایع دستی می گوید : هنر ممقان دوزی در گذشته برای تزیین لباس های محلی استفاده می شده ولی اکنون دیگر به دلیل عدم استفاده از آن لباس ها تغییر کاربری داده وبیشتر برای تهیه رومیزی ، همیان ، قاب دیواری ، زیر لیوانی ، زیر بشقابی ، جا قلمی ، کوسن و ... استفاده می شود
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس این بانوی هنرمند آذربایجانی در ادامه می گوید : این هنر شاخه ای از ابریشم دوزی می باشد که از دیرباز نسل به نسل منتقل شده است و در فرهنگ آن منطقه هر دختری باید آن را فرا گیرد وعدم آشنایی با این هنر برای دختران خوشایند نیست .

وی درادامه افزود : نخ ابریشم و پارچه دبیت مواد اولیه این هنر می باشد که به علت کمبود این پارچه از تترون ، ترگال ویا کرپ استفاده می شود و مواد اولیه در آذربایجان تولید می شود .

به گفته او استفاده از طرح شمسه در وسط تمام کارها دیده می شود و بکار گیری رنگ های مکمل سبز، قرمز نارنجی و بنفش در کارها معمول است و از نقوش بته جقه در چرخش پیرامون شمسه ها بکار می رود .

گفتنی است : شهرستان ممقان در 42 کیلومتری تبریز به آذر شهرواقع شده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1