اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/04/24 | ساعت: 11:20 | کد خبر: 5242 | بازدید: 452080 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه بازدیدهای دوره ای از پروژه های مرمتی با حضور در شهرستان سلطانیه، از کارگاه مرمت سنگ در آرامگاه چلبی اوغلی بازدید کرد.

به گزارش میراث ما؛ در ادامه این برنامه که معاونین مدیرکل نیز حضور داشتند یحیی رحمتی از پیشرفت مرمت سفره خانه تاریخی(حمام سالار) در ارگ سلطنتی سلطانیه و بافت تاریخی شهر سلطانیه بازدید کرد.

گفتنی است، مجموعه ی بنای آرامگاه چلبی اوغلی در پانصد متری جنوب غربی سلطانیه بر سر راه سلطانیه به خدابنده واقع است و محققان، آن را به سلطان چلبی منسوب کرده، تاریخ احداث آن را سال 728هـ ق می دانند.

بناهای این مجموعه شامل خانقاه و ساختمان مقبره ی چلبی اوغلی است. بنای خانقاه ،از قطعات سنگ های نتراشیده ساخته شده که قسمت عمده ی آن ویران شده است. این خانقاه ،در نقشه ی اصلی ،شامل ورودی ،تالارها،اطاق های جانبی و ُُُصحن مرکزی روبازی بوده که اطراف آن را رواق ها و اطاق های کوچکی فرا گرفته وازآن مریدان و شاگردان خانقاه بوده است.

مقبره ی چلبی اوغلو ،با نقشه ی هشت گوش ،در بخش جنوبی خانقاه و احتمالا"درون فضای محصوری قرارداشته است. هر چند به نظر می رسد این دو بنا در یک زمان ساخته نشده ،اما فاصله ی زمانی هم نداشته اند. ارتفاع این بنا 17 متر ،طول هر ضلع از بیرون 16/4 و قطر بنا 6/7متر است. برای ساخت بنا ابتدا سه ردیف سنگ سبز تراشیده شده چیده شده و سپس آجرچینی دیوارها با سبک زیبای آلت ولغت و و کاربندی تا سطح 5/2 متری اجرا شده است.از این ارتفاع به بعد ،فرم آجرچینی ساده شده ،تفاوتی اساسی با بخش تحتانی جود دارد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1