اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/04/25 | ساعت: 07:06 | کد خبر: 5245 | بازدید: 451905 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: یکی از مصوبات جلسه کارگروه گردشگری ساماندهی بازار اراک بود و مرمت و احیای بازار تاریخی اراک یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان است.

به گزارش میراث ما؛ محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی صبح دیروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: بازار اراک یک اثر تاریخی بسیار ارزشمند می‌باشد که متاسفانه این اثر تاریخی ارزشمند در حال از بین رفتن است.

 

استاندار مرکزی از آغاز طرح آسیب‌شناسی بازار تاریخی اراک با مشارکت مردم، کسبه و دستگاه‌های ذیربط در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 

وی تصریح کرد: امروز باید با توجه بیشتربه  این اثر ارزشمند از تخریب ها وتعرضات برخی از مردم جلوگیری کردو مرمت و بازسازی آن امری ضروری است.

 

استاندار مرکزی با اشاره به تصویب طرح سه ساله مرمت بازار تاریخی اراک گفت: حفظ بازار اراک به عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند اقدامی مهم است که باید با مشارکت همه مردم و دستگاه‌ها انجام شود.

 

مقیمی با بیان اینکه مرمت و بازسازی بازار اراک باید هر چه سریع‌تر انجام شود، خاطرنشان ساخت: آسیب شناسی بازار تاریخی شهر اراک توسط کاری گروهی بین مردم، کسبه و نهادها و دستگاه‌های ذیربط در دستور کار قرار گرفته که به زودی اجرایی خواهد شد.

 

سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به مصوبات مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: یکی از مصوبات جلسه کارگروه گردشگری ساماندهی بازار اراک بود و مرمت و احیای بازار تاریخی اراک یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان است که با برنامه ریزی هایی که انجام شده است آن را در دستور کار خود قرار دادیم.

 

وی افزود: وجود بازار به عنوان یک عنصر ارزشمند تاریخی یکی از بناهای شاخص در کشور محسوب می شود و وضعیت بازار و رسیدگی به آن به نوعی به تمامی دستگاه ها مرتبط می شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در حال حاضر این بازار در لیست آثار ملی قرار دارد که این سازمان سعی دارد با فراهم کردن بسترهای لازم زمینه ثبت جهانی آن را فراهم کند.

 

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی استان با مرمت  بازار تاریخی اراک و ایجاد بسترهای لازم به دنبال ثبت جهانی این بازار است.

 

حسینی با اشاره به همکاری دیگر دستگاه ها در مراحل مرمت این بنای تاریخی گفت: از آنجایی که بازار اراک در مقایسه با دیگر شهرها چیزی را کم نداشته لذا در مرمت و احیای آن می توان وجود غبار گرفته آن را تازه کرده و در ردیف دیگر بازارها قرار گیرد و از این رو دیگر دستگاه ها نیز باید همگام با میراث فرهنگی در مسیر این مرمت قدم بردارند.

 

وی افزود: در سال های گذشته در مورد انتقال سیم های برق به کانال های زیرزمینی طرح هایی مطرح شد و قسمت هایی هم این مورد انجام شد اما متاسفانه به طور کامل میسر نشد که باید با برنامه ریزی های صحیح این طرح نیز ادامه یابد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در مورد کف سازی بازار جلسات متعددی با حضور دستگاه های مختلف انجام شد که توانستیم کف بازار را مرمت و تغییر دهیم.

 

حسینی با اشاره به خطرات احتمالی آتش سوزی گفت: نبود شرایط مناسب به منظور اطفای حریق در صورت بروز آتش سوزی یکی از مواردی است که در بحث ساماندهی بازار مد نظر قرار داده شده است.

 

وی افزود: با توجه به بررسی ها بیشترین عامل در مورد آسیب شناسی بازار مربوط به عوامل انسانی می شودکه ساخت و سازهای غیر مجاز در بازار مصداق بارزی برای این گفته است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد:به کار بردن سیاست های تشویقی می تواند زمینه مشارکت کسبه بازار را در موضوع مرمت و احیا فراهم کند.

 

حسینی با اشاره به دیگر مصوبه کارگروه گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی یکی دیگر از مصوبات این کارگروه بود که مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی افزود: نمایشگاه صنایع دستی هم از بعد فرهنگی و هم از بعد حضور دیگر استان ها و هم از بعد اقتصادی دارای اهمیت بوده و ارزشمند است که با همکاری دیگر دستگاه ها و تامین اعتبار لازم می تواند اثرات خوبی را برای استان و هنرمندان داشته باشد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در مورد بحث ایجاد موزه فرش نیز اقدامات برای راه اندازی آن در حال پیگیری است.

 

حسینی با اشاره به بحث کویر میقان گفت: منطقه کویر میقان جزء مناطق گردشگری محسوب می شود که با جهت دهی صحیح می توان از این منطقه استفاده های فراوان در جهت صنعت توریسم و گردشگر داشته و باید گفت که در واقع گردشگری صنعتی پاک بوده که باید دیگر نهادها و سازمان ها نیز ازآن دفاع کنند.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1