اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/04/30 | ساعت: 10:19 | کد خبر: 5250 | بازدید: 452541 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

تندیس علی اکبر محمودی وثاق نویسنده، شاعر، و حافظ فرهنگ همدان توسط میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان ساخته می شود.

به گزارش میراث ما؛ مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان با اعلام این خبر گفت: خادم فرهنگ همدان که بزرگترین دغدغه اش حفظ لهجه و آداب و رسوم استان بود بر گردن این دیار دینی دارد که باید ادا شود.

ریحان سروش مقدم ، هدف از ساخت این تندیس را تجلیل از دادای همدان دانست و تاکید کرد این شخصیت مردمی ترین هنرمندی بود که پس از رفتنش همچنان در خاطره همدانیها یاد و نامش زنده خواهد ماند.

وی تاکید کرد : از خصوصیات بارز محمودی وثاق که دست نوشته های زیادی در زمینه آداب و سنن بومی و قدیمی مردمان همدان دارد، این است که در هر فرصت و نشست عام وخاص و حتی دیدار های چهره به چهره با مردم شهر ، امثال و حکم بزرگان وعلمای دین و ایران را با لهجه شیرین همدانی بازگو کرده و مخاطبان خود را بوجد می آورد.

وی گفت: از آنجا که موزه مفاخر و مشاهیر همدان در فرهنگسرای عین القضات ظرفیتی شاخص برای استان است می توان از آن برای حفظ و نمایاندن بزرگان الوند نشین همواره بهره برد . ما در برنامه های خود ساخت تندیس علی اکبر محمودی وثاق را به منظور حفظ و معرفی این هنرمند به نسل های آینده قرار داده ایم .

سروش مقدم گفت: مفاخر و مشاهیر و نخبگان این سرزمین حق بزرگی برگردن ما دارند و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان یكی از وظایف مسوولان ومردم است.

گفتنی است علی اکبر محمودی وثاق، خادم فرهنگ و ادب همدان و شاعر همدانی نیمه شب شنبه 28 تیرماه، به علت عارضه قلبی در سن 60 سالگی درگذشت.

علی اکبر محمودی وثاق یکم اسفندماه 1330 در شهر همدان در محله کوچه باغچه متولد شد. او پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان علوی به استخدام اداره پست تلگراف شهرستان رزن درآمد و تا سال 80 مشغول به خدمت بود.

از دوران کودکی عاشق نویسندگی، قصه‌گویی و بازیگری بود و آرزو داشت روزی لهجه‌ای شیرین همدانی را به مردم جهان بشناسد.

او فعالیت هنری‌اش را از سال 1362 با حضور در نمایش رادیویی آئین‌های آواهای بومی آغاز کرد و همچنین به اجرای برنامه‌های رادیویی اعم از ایسفا، موج مهربانی، گنج‌نامه، رادیو محله و دادا همدانی از شبکه سراسری جوان پرداخت.

وی از سال 1364 وارد سیمای همدان شد و در برنامه‌های مختلفی از جمله مستند آبادی، یادش بخیر قدیم‌ها، بگو ماه برآید، یک سبد ستاره و مجله فرهنگی ایفای نقش کرد.15 برنامه از این تاریخ‌گوی همدانی از طریق شبکه جام جم برای مردم اروپا پخش شد و در یکی از برنامه‌هایی که ساخته بود به نام عشق (ع) در کشور رتبه برتر را کسب کرد.

محمودی وثاق بیش از 30 نمایش اعم از رستم و سهراب، آی کچل‌ها و کوسه گلین را اجرا کرد و با اجرای نمایش عروسکی کوسه گلین یکی از آئین‌های سنتی همدان درجشنواره تئاتر بین‌المللی مبارک در استان تهران برتر شناخته شد.

یکی دیگر از خصوصیات وی این بود که هنگام ورود به هر محفل وانس با صدای رسا ، ابیات شیرین و نکات آموزنده از گتار شاعران و ادیبان را بر زبان می آود و قبل از نشستن در جایگاه خود با حاضران از هرطبقه و سن وسال خوش و بش و مهرورزی می کرد.اسفند ماه سال گذشته مراسم بزرگداشت وی در همدان توسط میراث فرهنگی برگزار شد.

وی در شرح حال خود نوشته است: نه دلی را آزردم نه کسی را رنجاندم .نه در وجودم چیزی به نام کینه و غرور هست .من تنها یک هنر دارم شاکر خالق خادم مردم هستم


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1