اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/05/01 | ساعت: 05:05 | کد خبر: 5258 | بازدید: 453523 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز مرمت خانه تاریخی محمودی در لارستان خبر داد .

به گزارش میراث ما؛ مصیب امیری با اشاره به ضرورت حفاظت از بافت های تاریخی ارزشمند در سطح استان گفت : خانه محمودی از بناهای دوره زندیه می باشد که در محله پیر غیب شهر قدیم لار واقع شده است و بخش سرداب خانه نیز مربوط به دوره صفویه بوده است که با توجه به ارزشهای تاریخی – فرهنگی این بنا که از معدود خانه های باقیمانده از دوره زندیه در فارس می باشد و ضرورت حفظ و نگهداری آثار تاریخی موجود در بافت قدیم لارستان  مرمت و با ز زنده سازی این خانه تاریخی آغاز شده است .

Manzele Mahmodi

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه فاز اول این طرح با اختصاص اعتباری حدود نهصد میلیون ریال ( نود میلیون تومان ) توسط این اداره کل آغاز شده است گفت : سنگ چینی (بلوکاژ ) کف ساختمان با استفاده از سنگ لاشه ، بر چیدن سقف اتاق هایی که با تیر چوبی ، حصیر ، توفال و کاهگل پوشیده شده و اجرای مجدد ، تخریب انواع بتن های غیر مسلح و اجرای مجدد بتن ، حفره چاه و...از جمله اقداماتی است که انجام می پذیرد .

وی همچنین از مشارکت شهرداری لارستان در فاز بعدی پروژه خبر داد و گفت : ادامه طرح مرمت بنا با مشارکت شهرداری انجام می پذیرد .

گفتنی است خانه تاریخی محمودی از بناهای دوره زندیه می باشد . این خانه در تاریخ 10 خرداد ماه 82 به شماره 8678 به فهرست آثار ملی پیوسته و تحت حفاظت میراث فرهنگی استان قراردارد .

اتاق های این خانه دور تا دور حیاط مرکزی قرار گرفته است . خانه دارای 3 حیاط و یک سرداب می باشدو وجود دو بادگیر در گوشه شمال غربی بنا ، هشتی ورودی و نقاشی های نفیس موجود بر روی تیرهای چوبی از شاخصه های این اثر تاریخی است و فرم خاص معماری بنا از ویژگی های بارز آن است .



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1