اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/05/15 | ساعت: 11:47 | کد خبر: 5295 | بازدید: 452041 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

خانه مشروطه تبریز با برپایی مراسم بزرگداشت صدو هشتمین سالگرد انقلاب مشروطه در تبریز به جشن نشست.

به گزارش میراث ما؛ دكتر فرزين حق پرست در آیین برگزاری این بزرگداشت اظهار داشت: از سال 75 و تشکیل موزه مشروطه در خانه حاج مهدی کوزه کنانی، همه ساله در سالروز صدور فرمان مشروطیت، آیین بزرگداشت مشروطه در این خانه برگزار می‌شود.

وی این خانه تاریخی 150 ساله را محل تجمع و تصمیم گیری سران مشروطه در تبریز عنوان کرد و گفت: جای جای خانه مشروطه یادآور یادگاران ارزشمند دوره مشروطه است.

حق پرست با اشاره به نگهداری اسناد و مدارک مهم مربوط به این دوره و وسایل شخصی سران انقلاب مشروطه یادآور شد: عمده آثار موزه مشروطه توسط بازماندگان مجاهدان مشروطیت اهدا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: تبریز در جنبش مشروطه نقش مهمی داشت به طوری که پس از سرکوب محمدعلی شاه در تهران با به توپ بستن مجلس و خاموش شدن این شهر، مردم تاریخ ساز تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان طی 11 ماه مبارزه با نیروهای استبداد و تحمل مشقت و قحطی، مشروطه و آزادی را به ایران بازگرداندند.

حق پرست با  اشاره به افتتاح كتابخانه تخصصي موزه مشروطه در این  مراسم، تاکید کرد: این کتابخانه به منظور بسترسازی برای پژوهش در انقلاب مشروطه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی با تاکید بر ظرفیت بالای موزه مشروطه هم در حوزه گردشگری و هم فعالیت‌های پژوهشی، اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد اقدامات موثر و جدی در زمینه مشروطه پژوهی در این موزه باشیم.

یادآور می‌شود، در جشن بزرگداشت روز مشروطه، از تنديس پسران علي موسيو یکی از رهبران فکری انقلاب مشروطه که به همراه پسرانش به دار آویخته شدند رونمایی شد.

اجرای موسیقی عاشیقی با صدای عاشیق محمد رضا قاسمی، شعرخوانی و نیز اجرای هم‌آوایی حماسی گروه تم به سرپرستی آقای غلامرضا میرزازاده از دیگر برنامه‌های بزرگداشت روز مشروطه به شمار می‌رفت.

لازم به ذکر است، مراسم بزرگداشت روز مشروطه با حضور دکتر کی نژاد رییس دانشگاه هنر اسلامی ، دکتر پور محمدی رییس دانشگاه تبریز ، مهندس پور مهدی معاون عمرانی و مهندس اکبر  تقی زاده مشاور استاندار آذربایجان شرقی، دکتر منادی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، فرماندار تبریز، تنی چند از اعضای شورای شهر تبریز، جمعی از محققان، تاریخ پژوهان و بازماندگان مجاهدان نهضت مشروطه، همزمان با سالروز  صدور فرمان مشروطيت، سه شنبه 14 مرداد در خانه مشروطه تبريز برگزار شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1