اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/05/22 | ساعت: 08:52 | کد خبر: 5312 | بازدید: 452727 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی فارس از مرمت مدرسه تاریخی آقا بابا خان در شیراز خبر داد .

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، عبدالرضا نصیری گفت : در ادامه سلسله فعالیت های مرمت بناهای تاریخی ارزشمند استان فارس مدرسه آقا بابا خان از جمله آثار ارزشمند دوره زندیه- قاجاریه در شیراز در دست مرمت می باشد . وی با اشاره به اختصاص 870 میلیون ریال جهت مرمت این مدرسه تاریخی گفت : در این پروژه بخش های فرسوده بنا شامل کف فرش های آجری و موزائیکی ، سنگ های ازاره و مصالح فاقد استحکام ، سنگ های پاشنه ، کاشی های هفت رنگ و سطوح بتنی و یا گچی فرسوده بر چیده و نسبت به اجرای مجدد بتن ها ، شمشه گیری سطوح قائم و سقوف با ملات گچ ، اندود گچ و خاک در محل های مورد نیاز ، سفید کاری ، اجرای کف فرش با موزائیک ، اجرای نما با آجر سنتی ، تعمیرات سفت کاری پشت کاشی ها با استفاده از آجر سنتی ، تهیه و ساخت کاشی های هفت رنگ جدید و نصب مجدد کاشی های هفت رنگ قدیمی ، تهیه و ساخت و نصب سنگ های ازاره و سنگ پاشنه و بند کشی در محل های مورد نیاز انجام می شود .

وی در ادامه افزود : امسال چهار مدرسه تاریخی مورد مرمت قرار دادند و هشت مدرسه نیز مطالعه و مستند نگاری می شوند .

مدرسه آقا باباخان یا مدرسه وکیل از آثار به جای مانده در دوره زندیه در شیراز است که توسط کریم خان زند ساخت مدرسه آغاز شد، اما توسط حاجی حسن صدر اصفهانی ادامه یافت و در سال 1240ه.ش توسط آقاباباخان فراش باشی از مستخدمان مرحوم فرمانفرما به اتمام رسید .

مدرسه آقا بابا خان در مجموعه زندیه شیراز و در جنوب دیوار جنوبی مسجد وکیل و کوچه شمالی - جنوبی بازار وکیل قرار دارد که دارای 22 حجره ، چهار گوشواره و یک ارسی است . آیات قرانی که با خط ثلث بر کاشی کاری بالای حجره ها نوشته شده و کاشی های هفت رنگ با طرح های اسلیمی و گل و بوته که بر طاق نماهای مدرسه دیده می شود از ویژگیها و دیدنی های این مدرسه است .



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1