اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/05/23 | ساعت: 12:48 | کد خبر: 5314 | بازدید: 452242 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: 61 اثر ميراث معنوي استان سمنان در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما،«محمدحسين بحرالعلومي» در نخستين جشنواره ميراث معنوي استان سمنان اظهار داشت: 61 اثر معنوي استان شامل مراسم معنوي، صنايع دستي، فنون سنتي و ... در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

وي گفت: مراسم گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهيه آب دعا در شاهرود، آئين‌هاي مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گرداني در مهديشهر و شهميرزاد از جمله مراسم معنوي ثبت شده در فهرست ملي است.

وي افزود: مفرش‌بافي پاده، دست‌بافته هاي سنتي اميريه، نظام آبياري دامغان و سمنان، جاجيم‌بافي در سمنان، مهارت شماره‌دوزي سنگسري، مهارت فن لاك‌تراشي كالپوش و ... نيز از جمله صنايع دستي و فنون سنتي استان سمنان است كه به ثبت آثار ملي رسيده است.

وي با بيان اينكه در سال 2004 اولين كميته بين المللي براي حفاظت از ميراث معنوي تشكيل شد، گفت: تا كنون 327 اثر معنوي از كشورهاي جهان در فهرست ميراث معنوي به ثبت جهاني رسيده است.

وي گفت: نخستين"جشنواره ميراث معنوي با تاكيد بر نقش و مشاركت زنان" در استان سمنان براي معرفي هر چه بيشتر ميراث معنوي استان و انتخاب و اعزام برترين‌ها به اجلاس و جشنواره بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس كه از شانزدهم تا بيستم مهر ماه امسال در اصفهان برگزار مي‌شود، برگزار شده است.

بحرالعلومي افزود: در اين جشنواره، ميراث معنوي استان در قالب كميته‌هايي شامل آئين‌هاي پهلواني، موسيقي سنتي، نوروزخواني، مهارتهاي سنتي، شاهنامه خواني و.... معرفي مي‌شود.

اولين شب جشنواره ميراث معنوي بيست و دوم مرداد ماه برگزار شد و تا بيست و چهارم مردادماه ادامه دارد.

علاقمندان مي توانند هر شب از ساعت 19 تا 23 در محل پارك سيمرغ سمنان از برنامه هاي اين جشنواره ديدن كنند.

در اين جشنواره علاوه بر برگزاري آئين‌هاي معنوي به ثبت رسيده در فهرست ميراث معنوي كشور، نمايشگاه عرضه محصولات صنايع دستي و توليدات بانوان، آثار تجسمي و ... نيز در قالب 30 غرفه برپا شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1