اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/05/27 | ساعت: 07:33 | کد خبر: 5324 | بازدید: 452155 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی فارس از پایان عملیات مرمت بخش هایی از مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان خبرداد.

به گزارش میراث ما؛ عبدالرضا نصیری گفت : مدرسه سعیدیه که حوزه علمیه شهرستان ارسنجان می باشد از آثار تاریخی ارزشمند دوره صفویه در استان فارس می باشد که در ادامه طرح حفظ و احیاء این اثر در سال های گذشته بخش هایی از این بنا در سالجاری مورد مرمت قرار گرفت .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرمت مدرسه در سال جاری با اختصاص بیش از 490 میلیون ریال اعتبار انجام گرفته گفت : خاکبرداری ، بلوکاژ ، باغچه بندی  واجرای کف فرش حیاط خلوت با سنگ گندمک ، جمع آوری فضای الحاقی در حیاط خلوت ضلع غربی ،بند کشی نمای آجری ، اجرای سنگ ازاره نمای جنوبی ، تعویض جوک های اطراف کتیبه سردر ورودی، سفید کاری حجره ها در محل های مورد نیاز از جمله این اقدامات بوده است.

وی به مرمت سایر قسمت های بنا درگذشته اشاره کردو گفت : عایق کاری و کف فرش پشت بام و بند کشی نمای آجری حیاط از جمله این اقدامات بوده است .

گفتنی است درب ورودی مدرسه روبه شمال باز می شود و بالای سر در مقرنسهای گچی زیبایی است و دارای ازاره سنگی از سنگ های حجاری شده می باشد . در نمای جنوبی در هر سمت چهار طاقنما تعبیه و نما سازی شده است . مصالح ساختمانی  آجر، گچ می باشد .

برپیشانی مدخل ورودی کتیبه ای از سنگ مرمر با خط ثلث نصب شده که تاریخچه بنای مدرسه بر آن نقر گردیده است که در این کتیبه پس از حمد و سپاس خداوند و پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین علی ( ع) تاریخ بنای مدرسه را به زمان حکمر انی شاه سلیمان صفوی توسط حاج محمدسعید ارسنجانی در سنه 1085 هجری قمری نسبت  می دهد .

پس از ورودی وارد هشتی می شویم .هشتی ورودی در گوشه ها دارای 18طاقنما می باشد و بو سیله مدخلی به حیاط ارتباط پیدا می کند.

صحن حیاط مدرسه 4 گوش و در وسط دارای یک حوض از سنگ یکپارچه می باشد .مدرسه جزء مدارس یک ایوانی و سقف ایوان شمالی دارای نقاشی هایی بر روی گچ می باشد .ایوان شمالی و مدخل ورودی جنوبی قرینه سازی شده اند و درطرفین هریک حجره ها تعبیه شده اند . مدرسه در ضلع شرقی و غربی در هرطرف دارای 5 حجره  میباشد وحجره ضلع جنوب غربی به حیاط خلوت راه می یابد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1