اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/06/02 | ساعت: 07:05 | کد خبر: 5339 | بازدید: 452341 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

آبشارهای هفت گانه شیرآباد در استان گلستان درفهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

به گزارش میراث ما از استان گلستان، مدیر کل این دستگاه اجرایی با اعلام این خبر گفت : رشد شدید حجم مسافران وگردشگران باعث توسعه فعالیت های مرتبط تحت عنوان صنعت گردشگری گردیده است و توسعه گردشگری نه تنها باعث درآمدزایی وایجاد اشتغال ودرنهایت رشد اقتصادی مناطق می گردد، بلکه از نظر فرهنگی، اجتماعی نیز توسعه مناطق گردشگر پذیر می گردد.

قربان عباسی افزود: امروزه کشورهاگردشگری را به عنوان صنعت بدون آلودگی ویک منبع مهم درامد می شناسندوبا توجه به رشد رو به تزاید گردشگران پیش بینی می کنند که درسال 2020 به عنوان مهم ترین وپردرآمدترین فعالیت جهان درآید علاوه براین موارد ،گردشگری توریستی در بین مردم جامعه ما جایگاه خاصی داشته است وامروزه نیزاین نوع گردشگری درکشور ما روز به روز افزایش می یابد.

عباسی اذعان داشت: : استان گلستان با داشتن قابلیت های فراوان گردشگری در زمینه گردشگری فرهنگی (فرهنگ قومی)، مذهبی تاریخی و اکوتوریسم از جایگاه رفیعی دراین خصوص برخوردار است وسرمایه گذاری درتوسعه تک تک این توانمندی ها نه تنها باعث رفع نیازهای مردم ساکن هر منطقه ازنظرگذران اوقات فراغت خواهد بود بلکه با تشکیل موزاییکی از توانمندی های جذب گردشگر می تواند به شکوفایی منطقه از نظر درآمدزایی، ایجاد اشتغال وتوسعه فرهنگی منجر گردد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش حجم مسافرین وگردشگران ووجود آثار طبیعی وتاریخی بی شمار دراین استان ، شناسایی وساماندهی نقاط دارای قابلیت گردشگری از ضروریات است.

عباسی ادامه داد: پارک وآبشار شیرآباد در 6 کیلومتری جنوب شهر خان به ببین با داشتن فضای زیبای جنگلی ، آبشار وغار شیرآباد به عنوان یک مجموعه گردشگری در منطقه مطرح بوده وهمه ساله به ویژه در ایام گرم سال گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

عباسی قدمت این اثر طبیعی را متعلق به دوره دونین میانی تابالایی از دوران اول (پالئوزوییک) عنوان کرد و افزود: آبشارهای شیرآباد واقع در جنگل شیرآباد از مجموعه آبشارهای کوچک وبزرگ تشکیل شده که بعضی از آنها براساس خصوصیات هر کدام به نامهایی چون عروس، پنهان ودوقلو شهرت یافته اند وبه سمت روستای شیرآباد درنزدیکی شهر خان به بین ادامه دارد. طول این مجموعه رودخانه بیش از 950 متر می باشد که در داخل جنگل قرار گرفته وبه این دلیل از زیبایی وخنکای مناسبی درفصل تابستان برخوردار است. مجموعه آبشارهای هفتگانه شیرآباد به اعتقاد بسیاری، جزء زیباترین آبشارهای استان گلستان وایران می باشد. حداکثر ارتفاع این آبشارها دارای ارتفاع 25 متر می باشد.

وی ثبت ملی این اثر را رویداد مهم در فهرست ثبت آثار طبیعی کشور عنوان کرد و تصریح نمود: مجموعه آبشارهای شیرآباد بالغ بر 7عدد می باشد و مرتفعترین آن قریب به 35 متر ارتفاع دارد.این آبشار در منطقه جنگلی واقع شده و در بالای آن غاری طبیعی نیز وجود دارد.اولین آبشار در انتهای پارک شیرآباد که در 6 کیلومتری شهر خان به بین و 2 کیلومتری روستای شیرآباد قرار دارد شروع می شود. ارتفاع منطقه از سطح دریا از 308 متر در محل آبشار اول تا 385 متر درمحل آبشار هفتم می باشد .همگی آبشارهای هفتگانه در امتداد رودخانه شیرآباد قرار دارند.

وی ضمن اشاره به حفظ گونه های زیستی، جانوری، گیاهی و طبیعی درکنار آثار فرهنگی، تاریخی که بخشی از شرح وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محسوب می شود افزود:  از این روی به منظور حفاظت و حمایت از اثار طبیعی در سطح کشور و معرفی واطلاع رسانی عمومی ثبت اثار طبیعی را در کنار سایر دستگاه های اجرایی زیربط دردستور کار قرار داده است و به طور حتم ثبت اثار طبیعی در توسعه گردشگری پایدار وایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش به سزایی به همراه خواهد داشت.

عباسی خاطر نشان کرد: گونه های گیاهی بی نظیر و گونه های درختی و همچنین سمندر خاص منطقه جنگلی و گردشگری شیرآباد، از مزایای این منطقه بوده که مورد توجه خاص جهت ثبت درآثار طبیعی قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان ضمن اشاره به اینکه آبشار شیرآباد سومین اثر طبیعی پس از پارک ملی گلستان وجنگل شصت کلا می باشد که به ثبت ملی می رسد، اظهار امیدواری کرد: با ثبت آثار طبیعی و تاریخی استان گلستان در فهرست آثار طبیعی و تاریخی کشور شاهد رونق وشکوفایی صنعت گردشگری درنگارستان ایران باشیم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1