اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/06/09 | ساعت: 05:19 | کد خبر: 5356 | بازدید: 453945 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به مرمت بخشهایی از کاخ اردشیر بابکان (آتشکده فیروزآباد) درسال جاری گفت : با اختصاص اعتباری حدود 600 میلیون ریال از اعتبارات سال جاری مرمت بخشهایی از کاخ اردشیر فیروزآباد در حال ا نجام است .

به گزارش میراث ما؛ مصیب امیری گفت : نمای بیرونی دیوار ضلع غربی کاخ مورد مرمت قرار گرفت که در این ضلع با ایجاد داربست به طول 44 متر و ارتفاع 9 متر در ابعاد 450 متر کار مرمت آغاز ودر طی آن ابتدا با برداشت قسمت های فرسوده نسبت به دوخت و دوز شکاف ها به عمق 5 متر ، نما چینی و همچنین باززنده سازی نیم ستون ها و سنگ چینی در پی بنا به ارتفاع  5/1 متر در150 متر، بندکشی و اندود کاهگل حفاظتی اقدام شد.

وی همچنین برداشت کاهگل های فرسوده و اجرای مجدد کاهگل به عنوان یک مصالح حفاظتی مناسب برای آثار تاریخی را در بخش های مورد نیاز از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد .

وی با اشاره به اینکه هزینه های مرمت آثار تاریخی بسیار بالا می باشد به کمبود اعتبارات مرمتی اشاره کردو گفت : به منظور جبران این کاستی ها تلاش شده است از ظرفیت نیروی انسانی موجود در میراث فرهنگی و استادکاران و کارگران رسمی اداره کل استفاده شود که در انجام مرمت های ضروری و همچنین پاکسازی محوطه کاخ از علف های هرز و خاک وخاشاک با تمام توان همکاری نموده اندکه در کاهش هزینه ها بسیار چشمگیر می باشد.


Ardashir

وی با ابراز خرسندی از وضعیت کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد گفت : از گذشته تا کنون اقدامات مناسبی در راستای مرمت این بنای عظیم ساسانی شکل گرفته که در مجموع می توانیم بگوئیم حدود بیش از 90 درصد بخش های کاخ تا امروز مورد مرمت قرار گرفته و شرایط فعلی این بنای عظیم ساسانی مناسب می باشد .

امیری یکی از مشکلات کاخ اردشیر را حریم این اثر مهم دوره ساسانی درفارس دانست که در زمان اصلاحات ارضی در سالهای پیش از انقلاب اسلامی در اختیار ساکنین روستا قرار گرفته و در مالکیت دولت نمی باشد.

وی افزود: این امر باعث گردیده که افراد در ملک خصوصی خود که در حریم درجه یک اثر قرار دارد اقدام به تدفین اموات و استفاده های دیگر کنند که این موضوع در خور و شایسته اثری با این عظمت که در آستانه ثبت جهانی نیز می باشد نخواهد بود و ضروری است که با تأمین اعتبار جهت تملک این اراضی اقدام و شرایط جهت حفاظت و نگهداری از این بنای شاخص استان و کشور بیش از پیش فراهم آید.

 

گفتنی است : كاخ اردشيربابکان يكي از كاخ‌هاي ييلاقي اردشيرساسانی به شمار مي‌رود که درشهرستان فیروزآبادفارس واقع و از سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این مجموعه مشتمل بر تالارو بخش های مختلف می باشد که در ابعاد 104 در 50 متر بنا گردیده است .  اين كاخ در كنار چشمه آبي به نام «قمپ آتشكده» قرار گرفته؛ از اين رو اين كاخ را آتشكده نيز مي‌نامند. گچ‌بري و تزيينات تالارهاي اين كاخ بسيار زيبا و با شكوه بوده  است و به كاخ تچر تخت جمشيد شباهت داشته است .


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1