اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/06/18 | ساعت: 09:51 | کد خبر: 5381 | بازدید: 452258 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از حضور بيش از 70 طبيعت گرد از سراسر كشور در پارك ملي توران، زيستگاه يوز و گور خر آسيايي در استان سمنان خبر داد.

«محمدحسين بحرالعلومي» اظهار داشت: اين كارشناسان با حضور در پارك ملي توران، علاوه بر بازديد از اين پارك ملي، موفق به مشاهده گونه هاي نادري از جمله يوزآسيايي، گور خر آسيايي و زاغ بور شدند.

وي با بيان اينكه كارشناسان طبيعت‌گردي در قالب كارگاه آموزشي با عنوان" توسعه پايدار طبيعت‌گردي در مناطق چهارگانه حفاظت محيط زيست به منظور توانمندسازي جوامع بومي" در استان سمنان حضور يافته اند، گفت: اين كارگاه از هفدهم شهريور ماه در استان سمنان آغاز شده و تا نوزدهم شهريور ادامه دارد.

بحرالعلومي گفت: طبيعت‌گردان در دو روز نخست اين برنامه از جاذبه‌هاي طبيعي و تنوع زيستي برخي از مناطق طبيعي و حفاظت شده استان از جمله پارك ملي توران(زيستگاه گونه‌هاي نادر جانوري از جمله يوز آسيايي)، بيارجمند و روستاي قلعه بالا بازديد كرده و سپس از منطقه حفاظت شده پرور و شهميرزاد بازديد مي‌كنند.

وي با اشاره به اهميت توران گفت: مجموعه توران با بیش از یک میلیون 400 هزار هکتار وسعت دومین ذخیره گاه زیستکره جهان از نظر وسعت محسوب می شود.

وي افزود:منطقه توران يكي از بزرگترين ذخيره‌گاه هاي زيستكره كشور نيز محسوب مي شود و گونه‌هاي نادر جانوري و گياهي را در خود جاي داده است.

وي با بيان اينكه توران را آفريقاي ايران لقب داده‌اند، گفت: این منطقه بعد از سرنگتي آفريقا واقع در كشور تانزانيا دومين منطقه بيوسفر جهان به شمار مي رود كه در فاصله 140 كيلومتري جنوب شرقي شاهرود و 28 كيلومتري جنوب شرقي شهر بيارجمند و در شمال مركزي كوير ايران واقع است.

وي گفت: مجموعه توران از سه قسمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده که پارک ملّی 8 درصد، پناهگاه حیات وحش 17درصد  و منطقه حفاظت شده 75درصد از کل مساحت منطقه را شامل می شود.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان افزود: از نظر اهمیت و ارزش حیات وحش، مجموعه توران منحصر به فرد ترین منطقه تحت حفاظت ایران به شمار می رود، زیرا توران تنها منطقه ایران است که هر سه گونه بومی ایران یعنی یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی و زاغ بور را می توان در آن مشاهده كرد.

تا کنون 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده و دو  گونه دوزیست در این مجموعه شناسایی شده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1