اخبار پیشنهادی


شنبه 93/07/19 | ساعت: 05:30 | کد خبر: 5450 | بازدید: 452191 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنوع فرهنگ اقوام ایرانی را یک فرصت و ثروتی بزرگ دانست که می تواند بازار فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگ و از جمله گردشگری فرهنگی را در کشورتقویت کند.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما،مسعود سلطانی فر در مراسم گشایش هشتمین جشنواره بین المللی اقوام در استان گلستان افزود:برخلاف کشورهای غربی که در آن تنوع فرهنگی و قومی امری وارداتی و مرتبط با سیاست های جدید آنان در قرون اخیر همچون پذیرش مهاجران است، در کشورهای کهنسال آسیایی و جهان اسلام و به ویژه ایران، تنوع فرهنگی و قومی ریشه ای تاریخی و درونی و خودجوش دارد.

او با بیان اینکه ایران پل ارتباط تمدن های شرقی و غربی در تاریخ و همواره بستری مناسب برای همزیستی فرهنگ ها بوده است خاطر شنان کرد: پیش از اسلام اولین منشور حقوق بشر که از سوی کوروش نوشته شده به تنوع فرهنگی و پذیرش فرهنگ های قومی و محلی تکیه و تاکید دارد و آثار تخت جمشید که از ایران عصر باستان برجا مانده همچون دروازه ملت ها آشنایی عمیق ملت ایران را با مفهوم تنوع فرهنگی و قومی نشان می دهد.
او یادآور شد: پس از تشرف مردم مسلمان ایران به دین گرانپایه و مقدس اسلام همواره بستر مناسبی از پذیرش فرهنگ ها و حضور فرهنگ های قومی و محلی در این کشور دیده می شود.

سلطانی فر گفت: هنر و ادبیات ما از تنوع فرهنگی و قومی موجود در ایران بارور شده و شاهکارهای بزرگ ادبیات جهان در این فضای چند فرهنگی خلق می شود.این در حالی است که عدم توجه به مفهوم تنوع فرهنگی و قومی در کشورهای غربی منجر به فجایع بزرگی همچون جنگ جهانی اول و دوم شد.

او با تاکید بر اینکه جنگ جهانی اول و دوم را می توان جنگ هایی با استیلای تفکر عدم پذیرش دیگری و فرهنگ دیگر و ازجمله فرهنگ های قومی و تنوع برخاسته از آن دانست اظهار داشت: گفتمان تنوع فرهنگی و از جمله تنوع قومی در آثار شگفت انگیز شاعران و عارفان بزرگ ایران مانند مولانا دیده می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه تنوع و تعامل اقوام ایرانی در بطن و متن زندگی همواره جاری بوده است، ازدواج های میان قومی و چند زبانگی را یکی از دلایل این ادعا عنوان و بیان کرد: در نواحی مختلف ایران اقوام با هم خویشاوندی و ازدواج می کنند و در این خانواده هاست که کودک به طور همزمان چند زبان را یاد می گیرد؛ چند زبانگی کودکان ایران به معنی افزایش قدرت پذیرش دیگری و فرهنگ دیگری و افزایش و تعمیق فهم فرهنگی و تمدنی در سده های طولانی در کشور ما بوده است.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ادبیات فارسی نیز یک ادبیات چند فرهنگی و چند قومی است که در آن شاعران بزرگ ما خود شاعران دو زبانه بوده اند.صائب تبریزی سده های قبل و شهریار زمان ما دلیل این سخن است.

سلطانی فر با بیان اینکه اسلام دین وحدت و در کشور ما همواره وحدت همزیستی شیعه و سنی وجود داشته است گفت:در تاریخ معاصر ایران هم، دموکراسی، آزادی و استقلال یک پروژه و جریان چندفرهنگی و چندقومی بوده است.

او در ادامه تاکید کرد: باید اذعان داشت که فرهنگ قومی در ایران و تنوع فرهنگ اقوام ایرانی یک فرصت است نه یک تهدید؛ یک امکان و سرمایه و ثروت بزرگ است نه یک خطر.این تنوع فرهنگ اقوام ایرانی است که می تواند بازار فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگ و از جمله گردشگری فرهنگی را در کشورتقویت کند؛ نمونه آن هنرهای صنایعی ، سنتی و شفاهی ماست که تنوع آن در سطح جهان شگفت انگیز است و شما در همه جای کشورمان با یک چهره و صورت زیبا از آن روبرو می شوید.

او افزود: به دلیل چنین بستر قدرتمندی از فضای چند فرهنگی است که برخلاف کشورهای دیگر شما در ایران کشتار نژادی و قومی را هرگز مشاهده نمی کنید.

رییس سازمان میراث فرهنگیاظهار داشت: فقط در پدیده های کهنسال و سنتی همچون هنرهای سنتی نیست که می توان در آن وحدت اقوام ایرانی را به تماشا نشست. در پدیده های نو و جدید نیز همچون ورزش ما هم می توان وحدت اقوام ایرانی را مشاهده کرد ؛ وقتی تیم های ملی ورزشی ایران در سطح جهان و منطقه افتخار می آفرینند مردم همه جای کشور از خوزستان تا گیلان و از کردستان تا خراسان شادمانی می کنند.

او تاکید کرد:این تنوع فرهنگی ضریب امنیت ما را در برابر تهدیدات بالا می برد چرا که تنوع فرهنگی یک ثروت است و صنعت و اقتصاد فرهنگ را در کشورمان تقویت می کند.

سلطانی فر با اشاره به نامگذاری سال جاری به سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری گفت: یکی از جلوه های پیوند این دو یعنی اقتصاد و فرهنگ در پیوند فرهنگ اقوام ایرانی در عرصه فرهنگ و اقتصاد قابل مشاهده است؛برای مثال می توان به گردشگری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ در زمینه غذاهای اقوام ایران چشم دوخت؛ می توان زیرساخت گردشگری فرهنگی یا چند فرهنگی را بر اساس فرهنگ اقوام ایرانی و غذاهای آنان سامان داد.
او در پایان گفت: این تنوع فرهنگی در موسیقی نیز ما جان و روح ما را می نوازد ؛ موسیقی روح انسان را زنده می کند و چنین است که حتی فراتر از نگاه به ابعاد اقتصادی فرهنگ در چشم انداز تنوع فرهنگی اقوام ایرانی این تنوع مانع از دلزدگی ما از زندگی های بی روح ماشینی شده صدای عرفانی تمدن و فرهنگ ما را به گوش جهان می رساند و مانع از استیلای احساس پوچی و بیهودگی می شود.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1