اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/07/29 | ساعت: 06:48 | کد خبر: 5463 | بازدید: 452716 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از آغاز مرمت تکیه تاریخی زنجیری خبر داد.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، «حمیدرضا حسنی» اظهار داشت: در این مرحله از مرمت، کار سبک‌سازی، تعویض تخته‌ها و آجرفرش بام قسمت شاه نشین و نیز آجرنمای جانبی آن آغاز شده است.

وی با بيان اينكه قدمت این تکیه مربوط به دوره قاجار است، گفت: اين بناي تاريخي در سال 1380 به شماره 3997 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسنی افزود: بناي قديمي تکیه شامل يك حياط مركزي است كه داراي دو ورودي شمالي و جنوبي است و ورودي جنوبي با انجام تزئينات، كتيبه گچي و پيشاني چوبي كه با آجر كاري و كاشي كاري مزین شده از اهميت بيشتري نسبت به ورودي شمالي برخوردار است.

وي گفت: شاه نشين ها روي ورودي هاي شمالي و جنوبي چند پله بالا تر از كف طبقه اول قرار دارند و شاه نشين طبقه اول داراي سه ستون با سر ستون مقرنس كاري شده در طرف حياط است و احتمالا در گذشته محل استقرار مقامات در زمان برگزاري مراسم تعزيه و عزاداري بوده است.

وی افزود: به دلیل وقوع این تکیه در مسیر بازار قدیم شـاهرود، آن را تکیه "بازار" نيز می‌نامند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با بيان اينكه پوش (چادر) صحن تكيه مربوط به دوره قاجار بوده و در ايام عزاداري از آن برای پوشش صحن استفاده می شود، گفت: نصب زنجیر قطور فلزی برای نگه داشتن پوش از گذشته تا کنون، سبب گردیده که اهالی شهر از آن تحت عنوان تکیه "زنجیری" ياد كنند.




----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1