اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/07/30 | ساعت: 08:31 | کد خبر: 5474 | بازدید: 452470 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از حضور گردشگران فرانسوي در مجموعه قصر بهرام گرمسار خبر داد.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، «محمدحسين بحرالعلومي» اظهار داشت: 13 گردشگر فرانسوي به قصد بازديد از مجموعه كاروانسراهاي قصر بهرام، عين الرشيد و جاده سنگفرش به استان سمنان سفر كرده و عصر امروز (چهارشنبه سي ام مهر ماه) وارد گرمسار مي‌شوند.

وي با بيان اينكه اين گروه پيش از اين با هدف ايرانگردي از برخي استان‌هاي كشور بازديد كرده اند، گفت: اين گردشگران به وسيله خودروهاي دو ديفرانسيل آفرود از ايران ديدن مي‌كنند.

بحرالعلومي گفت: بخش نهايي سفر اين گروه بازديد از كاروانسراي قصر بهرام، مسير جاده ابريشم، جاده سنگفرش و پارك ملي كوير است و اين گردشگران امروز و فردا در اين منطقه حضور دارند.

در دامنه شمالي ارتفاعات سياه كوه در جنوب گرمسار و شمال شرقی دریاچه نمک و در مسیر باستانی اصفهان، کاشان، خوار، خراسان، مجموعه اي از قصرهاي شاه عباس, عين الرشيد و حرم سرا وجود دارد.

کاروانسراي قصر بهرام از مهم‌ترین بناهای سیاهکوه است که با پلان مستطیل شکل ساخته شده و مصالح عمده براي ساخت این کاروانسرا سنگ است و در بخشهایی نیز از آجر استفاده شده است.

سفال‌هايي که از اطراف اين بنا به دست آمده به احتمال قوی از دوره تيموری و نشانه آن است که اين بنا پيش از صفويه برپا بوده است.

قصر عين الرشيد در دو کيلومتری شمال قصر شاه عباسی قصر بهرام و در قسمت ميانی فاصله درياچه نمک وکوير بزرگ قرار گرفته است.

در يک کيلومتری جنوب شرقی قصر شاه عباسی يا قصر بهرام, يک بنای ديگر صفوی به چشم می خورد که حرمسرا ناميده میشود و ظاهرا در هنگام مسافرت خاندان سلطنتی، حرمسرا و در ساير مواقع محل سکونت شکارچيان سلطنتی بوده است.

جاده‌ی دست‌ساز سنگ‌فرش که با سنگ‌‌های تراش‌خورده روی بستر کویر گرمسار ساخته شده، بطول 35 کیلومتر و عرض 5 متر در مسیر شاهراه تاریخی اصفهان – ساری در دوره صفوی برای سهولت رفت وآمد کاروانیان که در این مسیر به باتلاق‌ها و نمک‌زارهای جنوب گرمسار برخورد می‌كردند احداث شده تا کاروانها را از گزند سیلاب‌ها و زمین‌های گل‌آلود و چسبناک در فصول بارش حفظ كند.

بنا بر شواهد موجود و مطالعات انجام شده عموماٌ این سنگها به وسیله شتر از کوههای سیاه کوه به محل آورده شده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1