اخبار پیشنهادی


جمعه 93/08/09 | ساعت: 11:43 | کد خبر: 5516 | بازدید: 452321 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

انحراف از الگوي شهرسازي ايراني - اسلامي موجب فروپاشي فرهنگي و اجتماعي است.

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما،محمد علي حضرتي مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين در نخستين سمپوزيوم اتحاديه بين المللي معماران با موضوع "شهرهاي سالم، شهرهاي شاد" با اشاره به مفهوم شهر سالم در فرهنگ ايراني، شاهنامه فردوسي را منشور مليت و فرهنگ ايران خواند و گفت: فردوسي چه در عرصه اسطوره و چه در عرصه تاريخ برآيندي از تجربه‌هاي زيستي نياکان مارا به خوبي به تصوير کشيده است که امروز پس از گذشت هزار سال همچنان مي‌تواند به عنوان الگوي مناسب شهرسازي مورد استفاده قرار گيرد.

حضرتي با تاکيد بر گذشته درخشان شهرهاي ايراني كه شهرهاي سالم، آباد و گسترده‌اي بوده‌اند افزود: "سياوش" كه در شاهنامه فردوسي و تاريخ ما نماد نجابت، پاکدامني و خردورزي به شمار مي‌رود با احداث دو شهر به نام‌هاي گنگ د‍‍ژ و سياوشگرد سنت شهرسازي ايراني را كه مبتني بر داشتن فضاي سبز فراوان، ميدان‌هاي وسيع، ‌تامين آب آشاميدني سالم،‌ گذرگاه‌هاي به هم پيوسته‌ي منطقي، گرمابه‌ها، ورزشگاه‌ها،‌ خانه‌هاي ايمن، گلزارها و... در فضايي شادي‌آفرين و بهجت‌زا، آرام‌بخش و سرشار از امنيت، رنگ‌هاي زنده و شاد و همنوا با موسيقي رامشگران و نوازندگان بوده عينيت بخشيده است. توصيفي که فردوسي در شاهنامه از شهرهاي ساخته شده توسط سياوش دارد منطبق با شعار سمپوزيوم2014 يعني شهر سالم،‌شهر شاد است. متاسفانه در شهرسازي امروز شاهد ساخت و سازهاي بي‌هويت و مداخلات ناهنجار در بافت‌هاي تاريخي هستيم كه فاصله گرفتن مديران شهري از الگوي فکري و فرهنگي ايراني- اسلامي را نشان مي‌دهد.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين انسان‌مداري را اساس توسعه شهرها خواند و تصريح كرد: كساني كه شهرهاي ما را جولانگاه اتومبيل‌ها مي‌خواهند و براي احداث خيابان‌هايي كه بي‌گمان فردا مملو از خودروهاي متراكم شده و شرايط زيستي شهروندان را دشوارتر مي‌كنند، هيچ ارزشي براي مردمان يك شهر قائل نيستند و در سوداي ساخت و ساز كه به اشتباه نام توسعه بر آن نهاده‌اند آثار فرهنگي و نشانه‌هاي هويتي را قرباني مي‌سازند.

مشاور فرهنگي استاندار حفاظت از بافت‌هاي تاريخي و ميراث فرهنگي را وظيفه همگاني دانست و افزود: اين آثار مي‌توانند احساس تعلق شهروندان به شهر و ميهنشان را تقويت كرده و در روزگاري كه هويت فرهنگي ما در شبيخون بيگانگان مورد تهديد واقع شده، همچون دژ استواري، سبك زندگي ايراني و اسلامي‌مان را در برابر امواج سهمگين از خود بيگانگي محفوظ نگاه دارند.

وي تخريب بافت تاريخي قزوين را آغازي براي فروپاشي اجتماعي و فرهنگي و تهديدي براي هويت شهر و ساكنانش خواند و گفت: اين بافت ارزشمند كه سرشار از خاطرات شهروندان از زندگي در محيطي صميمي و سالم است در معرض هجوم بولدزرهاي ويرانگر قرار گرفته و همانگونه كه در خيابان شهيد انصاري غربي، خانه‌ها، حسينيه‌ها، گذرگاه‌هاي سنجيده و مفيد،‌ سقاخانه‌ها، مساجد، بازارها، كاروانسراها و ديگر عناصر شهري مورد نياز مردم جاي خود را به ساختمان‌هاي سيماني و سنگي بي‌هويت و بيگانه با همجواري‌هاي خود دادند و گرهي نيز از ترافيك شهري باز نشد، در طرح انصاري شرقي نيز همين سرنوشت براي شهر و مردم رقم مي‌خورد و چون مسلمان از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود نبايد چنين اشتباهي تكرار شود.

حضرتي سلامت جسمي ورواني را در شهر‌ها مکمل يکديگر دانست و خاطرنشان کرد: شهر شاد و سالم شهري است که در آن توازن بين تمام عناصر شهري برقرار و فضاي شهري، امن، سالم، شادي آفرين و آرامش بخش باشد، در چنين شهري معنويت حاكم مي‌شود و شهروندان در ارتباطي منطقي با يكديگر،‌ حيات طيبه را تجربه مي‌كنند.

حضرتي در پايان يادآور شد: اميدواريم با برگزاري نشست‌هاي تخصصي فرصتي براي بازنگري رويدادهايي که در کهن شهر قزوين رقم مي‌خورد داشته باشيم و هر يک از ما به پاس دانشي خود معيارهاي شهرسازي ايراني و اسلامي را بازشناسي کرده شهري سالم و شاد که بي شک حق همه شهروندان است، ايجاد نماييم.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1