اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/10/24 | ساعت: 11:41 | کد خبر: 5700 | بازدید: 452494 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به همراه معاونت و کارشناسان میراث فرهنگی از مجموعه تاریخی مسجد جامع عتیق قزوین دیدار و مشکلات فنی و فرهنگی آن را بررسی کرد .

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، محمدعلی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین این مسجد را یکی از کهن ترین و ارزشمند ترین نشانه های هویتی شهر قزوین در سراسر دوران اسلامی خواند و گفت: با گذشت نزدیک به یک هزار و سیصد سال از بنای مسجد جامع قزوین و از سر گذراندن ناملایمات، جنگ ها و زلزله های ویرانگر متعدد، همچنان استوار و با شکوه برپاست و تاریخ و فرهنگ این سرزمین را آینگی می¬کند .

وی مسجد جامع قزوین را با توجه به پیشینه تاریخی، وسعت کم نظیر، ویژگیهای ممتاز معماری، تزئینات شکوهمند و عملکرد چندگانه در قلب شهرستان شاپوری و کهن قزوین در تراز چند مسجد انگشت شمار و درجه یک کشور برشمرد و افزود: برای حفظ این یادگار ماندگار، باید علاوه بر منابع دولتی اعم از ملی و استانی، درآمدهای اوقاف مسجد و مشارکت های مردمی از توان علمی و کارشناسی تمامی نخبگان و فرهیختگان این آب و خاک بهره جست و با جدیت و سرعت در جهت رفع مشکلات و موانع آن اقدام کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از برگزاری نشست های همفکری با هیات محترم امنا و ائمه جماعات مسجد خبر داد و گفت: مشکلات فنی و مرمتی و فرهنگی و اجتماعی مسجد جامع احصا شده و باید به جبران سالها کم توجهی و مسامحه در حفظ و نگهداری مسجد، باتوانی مضاعف و همتی جهادی وارد شد و نگذاشت این اثر منحصر به فرد از این بیشتر آسیب ببیند .

حضرتی وضعیت کنونی مسجد را محصول چندین سال کم توجهی و عدم نظارت و مرمت مستمر دانست و یادآور شد: بناهایی در این مقیاس، نیازمند پشتیبانی مالی مناسب و تامین بودجه از سویی و همراهی و مساعدت مسئولان و دلسوزان شهر از سویی دیگر است و نمی توان با اعتبارات قطره چکانی، هزینه های سنگین مرمت و حفظ آثاری با این وسعت را فراهم کرد .

وی نقش حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان استان در مجلس، استانداری و اوقاف را در تصحیح این فرایند بسیار موثر قلمداد کرد و گفت: امیدواریم مجموعه مدیریت استان و شهروندان قزوینی با مشارکت و همدلی یکدیگر بتوانند تمامی منابع مالی و انسانی مورد نیاز را بسیج کرده و شرایط خطرناک فعلی را به موقعیتی مطلوب که شایسته مسجد جامع قزوین است تغییر دهند . 

آرش ضیاء آبادی معاون میراث فرهنگی استان قزوین نیز درباره مسجد جامع قزوین ابراز نگرانی کرد و افزود: مسجد جامع عتیق نیازمند برنامه ریزی و اقدامی سریع، اصولی، کار آمد و همه جانبه برای مرمت است. و باید به لحاظ ساختار سازه ¬ای تقویت گردد. 

معاون میراث فرهنگی قزوین مسجد جامع عتیق قزوین را با شماره ثبت ملی 121 از جمله آثار کم نظیر تاریخی– مذهبی در سطح ملی دانست و تصریح کرد: وجود این مسجد در بافت تاریخی قزوین در کنار دیگر آثار ارزشمند تاریخی، مذهبی، فرهنگی نقش به سزایی در توسعه گردشگری مذهبی قزوین دارد و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این بنای فاخر به قزوین سفر می کنند. که امیدواریم با همکاری و همراهی مدیران ارشد استان و کارشناسان خبره کشور و حمایت مردم بتوانیم از این بنای عظیم مذهبی حفاظت نماییم.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1