اخبار پیشنهادی


شنبه 93/08/10 | ساعت: 10:56 | کد خبر: 5518 | بازدید: 452922 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گفت: ایران با داشتن معادن غنی سنگ های قیمتی استفاده چندانی از این نعمت خدادادی نمی برد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، بهمن نامورمطلق شامگاه شنبه در نشست با هنرمندان و صنعتگران سنتی استان اردبیل افزود: 45 درصد از معادن مربوط به سنگ های قیمتی موجود جهان در ایران و کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان قرار دارد ولی این ظرفیت بالقوه تاکنون نقشی در رونق چرخه اقتصادی ایران نداشته است.

وی با اشاره به اینکه به شکل تخمینی سالانه گردش مالی ناشی از فرآوری و صادرات سنگ های قیمتی در جهان بیش از یک هزار میلیارد دلار است ، فعالیت های مربوط به این هنر دستی در ایران را بسیار محدود دانست.

او گفت : به منظور استفاده از این ظرفیت بسیار بالای خدادادی، با راه اندازی مرکز مالی گوهر تلاش می شود تا اتاق فکری برای آموزش و رفع موانع صادرات و مشکل های گمرکی در ارتباط با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تشکیل شود.

وی میزان درآمد تایلند از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در سال را 24 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود : این کشور با وجود آنکه فاقد معادن سنگ های قیمتی است این درآمد که بطور تقریبی با درآمد نفتی کشورمان برابری می کند را از راه فرآوری اینگونه سنگها به دست می آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تخصیص 300 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات در حوزه بازرگانی صنایع دستی و هنرهای سنتی و 500 میلیارد ریال دیگر در حوزه تولید این صنایع در کشور خبر داد.

نامورمطلق با اشاره به اینکه این تسهیلات در بسیاری از استانها پرداخت شده است، ادامه داد : بعضی از استان ها مانند اردبیل از این فرصت که با سود حداکثر 10 درصد به متقاضیان برای فعالیت های صادراتی و تولیدی صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار می گیرد، استفاده نکرده اند.

وی همچنین گفت: در دولت نهم و دهم ضربه بزرگی به هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران وارد شد به گونه ای که کارگاهها ویران شدند و با از دست رفتن بازار جهانی ، کشورمان توان رقابت با سایر کشورها را از دست داد.

نامور مطلق ادامه داد: در سال اول تصدی مسوولیت در دولت یازدهم قرار شد وضعیت نامتعادل و خراب هنرهای سنتی و صنایع دستی را تثبیت کنیم تا از زیان های بیشتر به این بخش جلوگیری شود و از امسال با اجرای برنامه هایی در بخش بازاریابی توانسته ایم به این هنر و صنعت تا اندازه ای رونق دهیم.

وی افزود : مرزهای یک کشور را در واقع نه تقسیمات سیاسی بلکه داشته های فرهنگی و هویت آن کشور مشخص می کنند و به همین جهت تلاش بر این است تا برای هر شهر و استانی در کشورمان با توجه به داشته های منحصر به فرد فرهنگی و صنایع دستی یک برند تعریف شود.

او بیان کرد : هویت هنر سنتی و صنایع دستی در یک منطقه نه فقط بطور صرف برای چرخاندن اقتصاد بلکه به عنوان یادگاری از میراث و گذشته برای آیندگان است.

وی نبود هویت را برای جوامع خطرناک دانست و ادامه داد : از هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران به عنوان هویت مناطق مختلف کشور باید بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه اردبیل مهد سرداران جنگ چالدران و افتخارهای تاریخی ایران زمین است تصریح کرد : به هیچ عنوان شایسته نیست که این استان با داشتن این پیشینه غنی تاریخی و نیز استعدادها و نبوغ فراوان هنری از غافله پیشرفت عقب بیافتد.

او تشکیل اتحادیه های صنفی ، پشتکار هنرمندان و توجه به اخلاق محوری ، وجود اخلاص در مدیران ذیربط و تلاش علاقمندان و فعالان در عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی را برای بازگرداندن ایران زمین و استان اردبیل به گذشته پرافتخار خود در این هنر و صنعت از نیازهای اساسی ذکر کرد.

وی برقراری ارتباط با منطقه قفقاز و به دست گرفتن بازارهای آن برای انجام صادرات کالاها و آثار تولیدی در این زمینه را نیز برای رونق اقتصادی استان اردبیل موثر دانست.

در این نشست هنرمندان و صنعتگران عرصه صنایع دستی استان اردبیل مشکل ها و پیشنهادهای خودشان را مطرح و پاسخ های لازم را دریافت کردند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1