اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/11/02 | ساعت: 02:25 | کد خبر: 5725 | بازدید: 451846 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی کشور گفت: هنوز هم منزلت و ارزش‌های صنایع دستی در سطح مدیران تصمیم‌گیر کشور شناخته نشده که اگر شده بود به جدیت حمایت می‌کردند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، بهمن نامورمطلق چهارشنبه - یکم بهمن - در آیین افتتاحیه گردهمایی معاونین صنایع دستی استان‎ها در شیراز بیان کرد: با مشکلاتی که در سال‌های اخیر در حوزه صنایع دستی ایجاد شده بود، می‌رفت تا کشور ما را در زمره کشورهای فاقد صنایع دستی قرار دهد.

وی افزود: در سال‌های گذشته ساختارهای غلطی برای صنایع دستی تعریف شد که هنوز هم از آنها در رنج هستیم.

معاون صنایع دستی کشور عدم برنامه‌ریزی را یکی از مشکلات جدی این حوزه برشمرد و گفت: تلاش بسیاری از هنرمندان برجسته و مطرح کشور به دلیل فقدان برنامه‌ای واحد و فراگیر در این حوزه منجر به بی‌ثمر ماندن آنها شده است.

نامور مطلق با ابراز تأسف از اینکه نه تنها هم‌افزایی درونی که هم‌افزایی برون سازمانی هم در حوزه صنایع دستی شکل نیافته،‌ خاطرنشان کرد: نبود راهبرد و آینده‌ای مشخص لطمه زیادی به حوزه وارد کرده بود.

وی بیان کرد: اسنادی که در این حوزه بوده را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دادیم که متأسفانه به دلیل نواقص جمع‌آوری شده بودند.

این مقام مسئول همچنین از تدوین طرح جامع صنایع‌دستی ملی خبر داد و گفت: این طرح، طرحی ستادی و باز است که با طرح صنایع دستی استان‌ها تکمیل خواهد شد.

نامور مطلق گفت: ضرورتی که برای اشتغال و صنایع دستی وجود دارد ما را مجبور کرده که با برنامه‌ای مشخص، فعالیت‌های پراکنده خود را سامان دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود صنایع دستی را تجلی فرهنگ و هویت کشورها ذکر و عنوان کرد: این صنایع دستی است که هویت ملی ما قلمداد می‌شود و نه دیگر صنایع، چرا که هنر دیگر صنایع در هر کشوری نمود و بروز پیدا می‌کند، اما در صنایع دستی اینگونه نیست.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: هنوز هم منزلت و ارزش‌های صنایع دستی در سطح مدیران تصمیم‌گیر کشور شناخته نشده که اگر شده بود به جدیت حمایت می‌کردند.

نامور مطلق به لزوم تقویت صنایع دستی در روستاها اشاره و تصریح کرد: روند خشکسالی در سال‌های اخیر نیز موجب گسترش مهاجرت‌ها شده که تقویت صنایع دستی راهبردی اساسی در جهت جلوگیری از این امر خواهد بود.

وی به وضعیت نامطلوب حوزه ارزآوری در صنایع دستی اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود شکل‌گیری چنین امری اما هنوز هم ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه صنایع دستی در دنیا داریم، به گونه‌ای که در تنوع رشته‌ها حائز رتبه برتر هستیم.

این مقام مسئول در بخش سوم سخنان خود استان فارس را به مثابه کشوری دانست که به تنهایی تمام بضاعت گردشگری یک کشور را در اختیار دارد و گفت: هم‌اینک این استان وضعیت مطلوبی در صنایع دستی ندارد.

نامورمطلق همچنین با بیان اینکه صنایع‌دستی با هویت مذهبی و دینی ارتباط تنگاتنگی دارد، اهانت به پیامبر اسلام را محکوم و تصریح کرد: صنایع دستی هنری است که وصل به معنویت است.

وی از برپایی همایش و نمایشگاه بزرگ با عنوان پیامبر اعظم(ص) خبر داد و گفت: هنرمند واقعی کسی است که در کنار کار اقتصادی و زیبایی شناسی، اعتقادات فرهنگی و مذهبی خود را در اثرش نشان دهد.

 گردهمایی معاونین صنایع دستی کشور از امروز آغاز شده و تا پنجشنبه، دوم بهمن ماه در شیراز ادامه دارد.

در روز نخست این گردهمایی از طرح جامع صنایع دستی کشور رونمایی شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1