اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/11/06 | ساعت: 07:20 | کد خبر: 5736 | بازدید: 452132 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: چارچوب و ساختاری که دولت های نهم و دهم برای صنایع دستی ساختند، تابوت مرگ صنایع دستی بود و اگر این وضعیت تغییر نکند صنایع دستی می میرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، «بهمن نامور مطلق» روز یکشنبه در آیین تجلیل از صادر کنندگان و فروشندگان برتر صنایع دستی کشور اظهار کرد: در ساختار بنا شده موجود، صنایع دستی جایگاهی در تصمیم گیری نسبت به هنرمند و هنر، تصرف در بیمه هنرمند و اختیار برای بازاریابی جهانی ندارد.

وی با اشاره به اعتبارات اندک اختصاص یافته به صنایع دستی، افزود: با توجه به این ساختار ، صنایع دستی نمی تواند نظارتی بر فروشگاه ها و خروج کالاهای خود داشته باشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: حوزه صادرات غیرنفتی از جمله صنایع دستی و فرش از مشکلات دیگری از جمله تهیه مواد اولیه، طراحی یا بسته بندی، بالابودن هزینه حامل های انرژی و فرهنگ الگوی مصرف نیز رنج می برد.

نامورمطلق با بیان اینکه فروش، مهمترین شاخص وضعیت صنایع دستی است، افزود: بر اساس این شاخص، وضعیت صنایع دستی در کشورمان مطلوب نیست؛ اما از گذشته بهتر شده و نوید آینده ای به مراتب بهتر می دهد.

وی، رشد 30 درصدی نسبت به میانگین صادرات غیرنفتی کشور، رشد 17 درصدی فروش داخلی نسبت به سال گذشته، رشد 62 درصدی جوایز بانکی، 6 برابر شدن حضور در نمایشگاه های خارجی نسبت به سال 1391و رشد 50 درصدی برپایی نمایشگاه های داخلی نسبت به سال گذشته را از جمله دستاوردهای حوزه صنایع دستی عنوان کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر می خواهیم صنایع دستی بالنده و شکوفا شود برای تصمیم گیری باید به ظرفیت آن و نه وضعیت آن توجه کنیم. باید ظرفیت آن را در ژرفای وجود خویش باور کنیم که بدون باور، صنایع دستی بارور نخواهد شد.

نامورمطلق افزود: بی توجهی به صنایع دستی فقط بی توجهی به سرنوشت هنرمندان میراث ساز و سرشت صنعت - هنری ماندگار نیست، بلکه بی توجه بودن به آخرین فرصت سرمایه ای ملی نیز محسوب می شود و بی توجهی به هویت شکننده هنر اصیل کشور است.

وی ادامه داد: برای اینکه صنایع دستی بخشی از مشکلات اشتغال و ارزآوری را برطرف کند باید نخست مشکلات این حوزه مرتفع شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به آمادگی این معاونت برای جذب طرحها و اندیشه ها، سرمایه ها، گفت: تا دیروز فردی باور نمی کرد که هنرمندان صنایع دستی آمادگی جذب حتی 10 میلیارد تومان داشته باشند، اما امسال 100 میلیارد تومان جذب می کنند و سال آینده نیز آمادگی جذب بیش از 200 میلیارد تومان دارند.

نامورمطلق تصریح کرد: صنایع دستی به همراه فرش، بخش کلیدی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1