اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/12/03 | ساعت: 04:13 | کد خبر: 5785 | بازدید: 452062 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هم اکنون سهم ایران از بازار زیارتی در حوزه صنایع دستی تنها پنج درصد است و هم اکنون این بازار در اختیار سایر کشورها نظیر چین قرار دارد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، بهمن نامور مطلق شنبه شب در مراسم افتتاح نمایشگاه بازاریابی صنایع دستی افزود: هم اکنون سهم ایران در تولید و عرضه کالاهایی مانند تسبیح، سجاده، انگشتر، صنایع دستی، تزئینات داخلی ناچیز است و بازار زیارتی در اختیار سایر کشورها است.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که بازار زیارتی در دنیا سالانه پنج هزار میلیارد ریال گردش مالی دارد.

به گفته وی، کل فروش صنایع دستی در ایران کمتر از یک هزار میلیارد ریال در سال است که بخش ناچیز آن مربوط به بازار زیارتی می باشد.

وی با بیان اینکه اکنون بیشتر کالاهای عرضه شده در بازار زیارتی کشور، کالاهای قاچاق است، افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه صنایع دستی با کنترل مرزهای داخلی میسر است.

به گفته نامور مطلق، ورود بی رویه کالاهای قاچاق زیارتی زندگی، سرنوشت و هنر هنرمندان را به مخاطره انداخته و این موضوع شایسته کشورمان نیست.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اغلب کالاهای زیارتی کشور از مجاری غیر قانونی، غیر رسمی و غیر شفاف وارد می شوند و در این زمینه برخی نهادهای مسوول که مرزداران اقتصادی ما هستند، متاسفانه به وظیفه قانونی خود عمل نمی کنند.

وی تصریح کرد: مسوولان و دست اندرکاران باید توجه داشته باشند که با هر یک هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در حوزه صنایع دستی 10 هزار شغل از بین می رود و این مسئله یک فاجعه است.

نامور مطلق بازارهای سوغات زیارتی را نیازمند گفتمان سازی و فرهنگ سازی دانست و گفت: بازار صنایع دستی حق هنرمندان ایرانی است و نباید در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.

وی مشکل قیمت، طراحی و بسته بندی را از جمله چالش های بازار صنایع دستی و سوغات زیارتی در کشور عنوان کرد.

نامور مطلق در پایان اظهار امیدواری کرد که مشهد به عنوان الگوی موفق برای باز پس گیری بازار زیارتی سایر کشورها قرار گیرد که این الگو قابل تعمیم به سایر شهرهای مذهبی از جمله قم، کاظمین و کربلا در ایران و عراق نیز می باشد.

به گفته وی، هم اکنون گردش مالی بازار زیارتی عتبات عالیات سالانه حداقل 10 هزار میلیارد ریال می باشد که حق هنرمندان عراقی و ایرانی است و باید این بازار از سایر کشورها پس گرفته شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرکت در نمایشگاه بازاریابی صنایع دستی کشور که در روزهای دوم و سوم اسفند ماه در محل هتل سی نور دایر است به مشهدالرضا (ع) سفر کرده است.

استان خراسان رضوی با 100 رشته صنایع دستی دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1