اخبار پیشنهادی


جمعه 94/09/27 | ساعت: 06:15 | کد خبر: 6047 | بازدید: 451895 | سرویس: صنایع دستی | ©
پست الکترونیک
چاپ

یک اسطوره‌شناس گفت: در شهرهای کوچک می‌توان رنگ‌آمیزی یکسانی داشت و همه شهر را یک رنگ زد، اما در شهرهای بزرگ نباید این کار انجام شود، بنابراین می‌توان اصفهان را رنگ‌آمیزی بخشی و منطقه‌ای کرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، بهمن نامور مطلق در نشست رنگ شهر با بیان اینکه رنگ بخش مهمی از جهان‌بینی و زندگی اجتماعی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: اگر رنگ‌ها نبودند با جهانی شفاف و بی‌رنگ مواجه بودیم که بسیار هولناک بود. همچنین اگر یک رنگ در جهان بود انگار که هیچ رنگی وجود نداشت چراکه تفاوت رنگ‌ها باعث زیبایی و تنوع آنها می‌شود.

وی افزود: رنگ‌ها با توجه به جغرافیا تغییر می‌کنند و تأثیرات عمیقی بر ذهن و روان انسان می‌گذارند. به عنوان نمونه رنگ قرمز به دلیل نسبتی که با خون انسان دارد معانی متنوعی را به ذهن بشر القا می‌کند و در یونان باستان برای از بین بردن ترس از رنگ قرمز در مراسمی افراد در حوضچه خون آبتنی می‌کردند.

معاون صنایع‌دستی کشور ادامه داد: هر رنگ تأثیرات متنوعی به لحاظ فرهنگ‌ها دارد و فرهنگ‌ها ارتباط متفاوتی با رنگ‌ها برقرار می‌کنند. همان‌گونه که برخی انسان‌ها توانایی رمزگشایی و درک موسیقی ندارند، برخی نیز با رنگ‌ها نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند.

نامور مطلق با بیان اینکه باید در ایران فرهنگ دریافت و ادراک رنگ ارتقاء یابد، اضافه کرد: دچار فقر فرهنگ رنگی هستیم. نه تنها از رنگ‌ها استفاده نکرده‌ایم بلکه از آنها بد استفاده کرده‌ایم که موجب شده شهرهایمان افسرده شوند. موظفیم رنگ‌ها را به جامعه و جوانان برگردانیم تا آنها از افسردگی بیرون بیایند.

وی با بیان اینکه شهرهای رنگ‌پریده ما را افسرده کرده‌اند، گفت: رمز رنگ توسط عاشقانش شناخته می‌شود و باید هر رنگ را رمزگشایی کرد. زبان و بیان رنگ را باید شناخت و در قرآن نیز از رنگ در کنار زبان صحبت شده است.

این اسطوره‌شناس با بیان اینکه فرهنگ‌ها رابطه یکسانی با رنگ‌ها ندارند، افزود: یک فرد یا فرهنگ می‌تواند در طول تاریخ با رنگ‌های متفاوتی ارتباط برقرار کند، زیرا انسان یک موجود زنده است و فرهنگ نیز پویایی دارد. پس ممکن است سلیقه‌اش نسبت به رنگ در طول تاریخ تغییر کند.

نامور مطلق با تأکید بر حفظ اصالت گذشتگان، تصریح کرد: اکنون باید دید چه رنگی مناسب فرهنگ شهر است. پشت رنگ‌هایی که در طول قرن‌ها در ساختمان‌ها و بناهای تاریخی به کار رفته اندیشه‌های بسیاری است اما نباید رنگ گذشتگان را به فرزندانمان تحمیل کنیم.

وی با بیان اینکه رنگ یک ویژگی اسطوره است، اظهار کرد: دیو سفید، قلعه سیاه و... نمونه‌هایی از کاربرد رنگ‌هاست. سیاه نماد درون تاریک است و زمانی که گفته می‌شود دیو سفید یعنی هول بیشتری وارد داستان شده است. از رنگ سفید انتظار پلیدی نداریم اما فردوسی هنرمندانه از دیو سفید صحبت کرده تا داستان را جذاب تر و هولناک‌تر کند.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: گاهی رنگ‌ها برای بیان مراحل و منازل و گاهی برای ماهیت گوناگون اسطوره‌ها به کار می‌رفته‌اند؛ مثلاً رنگ یکشنبه زرد است چون روز خورشید است. علاءالدین سمنانی دوره‌های نبوی را با رنگ مشخص می‌کند که در آن رنگ موسی نبی به دلیل "ید بیضا"، سفید و رنگ ابراهیم خلیل به دلیل داستان انداختن در آتش قرمز است.

نامور مطلق خاطرنشان کرد: رنگ‌ها نقش ارتباطاتی دارند همچنین هر شهری رنگ طبیعی خود را دارد. رنگ‌های طبیعی تغییرپذیرند و در فصول گوناگون رنگ‌ها عوض می‌شوند. برخی شهرها به دلیل رنگ پاییزی خود محل گردشگری هستند و یکی از دلایل شهرت آنها همین تغییر رنگ است.

وی با بیان اینکه شهرهای فوق مدرن در حال استفاده از طبیعت در رنگ‌آمیزی شهر خود هستند، اضافه کرد: فضای شهری و ساختمان‌ها را می‌توان با طبیعت سازگار کرد.

این اسطوره‌شناس با اشاره به انواع رنگ‌آمیزی در شهر اظهار کرد: شهرها را می‌توان به صورت منطقه و حوزه‌ای رنگ‌آمیزی کرد. به عنوان نمونه بافت تاریخی را رنگ خاصی زد و مناطق تجاری را با رنگ متفاوتی تزیین کرد.

نامور مطلق با تأکید بر اینکه نمی‌توان یک نسخه واحد برای کل شهر پیچید چون موجب ملال می‌شود، افزود: در لندن بخش‌های مختلف دارای رنگ‌آمیزی‌های گوناگون هستند. در شهرهای کوچک می‌توان رنگ‌آمیزی یکسانی داشت و همه شهر را یک رنگ زد اما در شهرهای بزرگ نباید این کار انجام شود.

وی ادامه داد: شهر رنگی به شهری که کاملاً رنگ شده باشد گفته می‌شود و رنگ شهری به شهری اطلاق می‌شود که برای خودش رنگ خاصی دارد. به عنوان نمونه لندن دارای رنگ قرمز است اما همه جای شهر را قرمز نکرده‌اند بلکه باجه‌های تلفن، اتوبوس‌ها و... را با یک هماهنگی به این رنگ درآورده‌اند.

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه اسطوره یعنی نماد روایت‌دار، اضافه کرد: اسطوره شهر یعنی شهرهای اسطوره‌ای که می‌توانند الگو باشند. اصفهان همچون آتن و رم یک اسطوره شهر است و نباید از جایی تقلید کند. بلکه باید الگویی باشد که سایر شهرها از آن تقلید کنند.

نامور مطلق با بیان اینکه اسطوره شهر شخصیت دارد و پویاست، گفت: اسطوره شهر نمی‌تواند مثل یک شهر کوچک یکدست رنگ شود، بنابراین می‌توان اصفهان را رنگ‌آمیزی بخشی و منطقه‌ای کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از مراکز تجاری را به یک نوع و متناسب با خدماتی که در این مراکز می‌شود رنگ‌آمیزی نکرده‌ایم، همچنین کارگاه‌ها دارای رنگ مناسب نیستند. این امر موجب پایین آمدن شورونشاط و کم شدن فعالیت در انسان می‌شود.

این اسطوره‌شناس با بیان اینکه در ایران از رنگ‌ها فرار می‌کنند، اضافه کرد: رنگ کلی یک دیکتاتوری است و باید هر منطقه‌ای را به رنگ خاص خود درآورد. باید منطقه مسیحی‌نشین را رنگی همراه با همان فرهنگ زد و در منطقه لرنشین از رنگی متناسب با فرهنگ آنها استفاده کرد.

نامور مطلق با اشاره به رنگ‌آمیزی مناسبتی خاطرنشان کرد: در جشن‌ها و آیین‌ها رنگ‌آمیزی مهم و تجلی آن بیش‌تر است اما متأسفانه در این زمینه هم به خوبی عمل نکرده‌ایم. باید مناطقی در شهر باشند که بیانگر اتفاقات شوند به عنوان نمونه در پاریس، برج ایفل بیان شهر است. وقتی شهر در حالت عادی و خوشحالی است، درخشان و پر نور است اما زمانی که داعش حملاتی را در پاریس انجام داد که موجب کشته شدن تعدادی از شهروندان فرانسه شد، چراغ‌های برج ایفل چند روز خاموش شد که این نشانه غمگین بودن شهر و فاجعه‌آمیز بودن حمله داعش بود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز است تا در اصفهان مکان‌هایی برای بیان شهر انتخاب شود، اضافه کرد: اگر اتفاقی بیفتد با نگاه به این مکان می‌توان متوجه شد. شهر باید بتواند خود را بیان کند و همراه با حالات روحی شهروندانش باشد زمانی که نمی‌توانیم خود را بیان کنیم دچار خشونت و پرخاش می‌شویم.

معاون صنایع‌دستی کشور خاطرنشان کرد: باید در اصفهان از نور استفاده بهتری شود چراکه نور می‌تواند در درخشش و رنگ‌آمیزی شهر نقش به سزایی داشته باشد. متأسفانه شب‌های اصفهان دلگیر است و از نور استفاده نمی‌شود. باید با استفاده مناسب از نور و رنگ بتوانیم شادابی و نشاط را در جامعه ایجاد کنیم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1