اخبار پیشنهادی


شنبه 95/08/01 | ساعت: 09:26 | کد خبر: 6263 | بازدید: 452202 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان گفت: پس از سرمایه گذاری در هتل کپری قلعه گنج، سرمایه گذاری دیگری در حوزه گردشگری با اعتبار هزار میلیارد تومان در منطقه هنزای انجام می شود.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر،محمود وفایی درباره سرمایه گذاری در مناطق گردشگری کرمان گفت: مناطق هست که شرکت های بزرگی می خواهند در آنجا سرمایه گذاری کرده و پیست اسکی و مجموعه گردشگری و اقامتی راه بیندازند. این سرمایه گذاران می گفتند که منطقه هنزای بهتر از پیست دیزین است در زمینی به مساحت بیش از هزار و ۱۰۰ هکتار ، بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد. سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج و سرمایه گذارانی از عمان را داریم که پروژه هایی را یا شروع کرده اند و یا در حال مذاکره هستند. برخی از سرمایه گذاران ایتالیایی نیز به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده اند تا در کرمان هتل بسازند اما در حد مذاکره است با این وجود سرمایه گذاران ایرانی بیشتر از سرمایه گذاران خارجی هستند.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان به دنبال منطقه ای بود که بتواند در آنجا سرمایه گذاری کند آنها منطقه قلعه گنج را انتخاب کردند تا هتل کپری را بسازند و از آنجا که مشهورترین نوع خانه های منطقه جنوب کرمان کپر است و این معماری نیز در فهرست میراث ملی به ثبت رسید، بنیاد از همان معماری استفاده کرده و اقامتگاه ساخته است پس یکی از محروم ترین نقاط ایران را به منطقه گردشگری تبدیل کردند.

وفایی تصریح کرد: استان کرمان بزرگترین استان از لحاظ وسعت است که قبل از انقلاب به واسطه ارگ بم جزو چهار و پنج مقصد اصلی گردشگری در کشور بود. اکنون با ثبت دو اثر جهانی که به تازگی انجام شد این استان ۷ اثر و ۵ پرونده میراث جهانی دارد که از لحاظ تعداد آثار جهانی دارای رتبه اول است مانند کویر لوت، میمند، ارگ بم، یکی از ۱۱ قنات ایرانی و باغ شازده ماهان به عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی. همچنین ۸۰ درصد از عرصه ثبت شده کویر لوت نیز در استان کرمان قرار دارد. حداقل ۷۰۰ اثر را نیز در فهرست میراث ملی ثبت کرده ایم و ۷ هزار اثر نیز شناسایی شده که البته تعداد آن کم است.

وی ادامه داد: پس از ثبت جهانی کویر لوت، جامعه محلی که خودش تا مدتی پیش از چوب نبکاها برای آتش استفاده می کردند اکنون خودشان اقدام به کاشت این گیاهان می کنند. زنان شهداد در مقابل کارشناسان یونسکو که برای بررسی ثبت جهانی کویر به کرمان آمده بودند، مثل یک محیط بان عاشق از جاذبه های کویر صحبت می کردند.

وفایی ادامه داد: در منطقه هلیل رود و جیرفت محوطه ای به وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربع داریم به این معنا که هر کجا کاوش کنید با ارزش است.« کنار صندل » محوطه ای است که به واسطه کاوش هایی که در آنجا انجام شده، بسیار معروف است.

وفایی درباره حضور باستان شناسان خارجی در محوطه های تاریخی ایران نیز گفت: در ایام عید گروه آلمانی در جیرفت حضور داشتند مدیریت با این گروه بود ولی این تیم از چندین ملیت تشکیل شد. . آقای مجید زاده باستانشناس این محوطه در جیرفت کارهای زیادی انجام داده اند این کاوش ها تمام نشده است اما کارشناسان و باستان شناسان بعدی، ادعاهای ایشان را تایید کرده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان بیان کرد: رد پای تاریخ را بدون انقطاع می بینید در هر دوره تاریخی، یک اثر وجود دارد جدا از آن نگاهی که به این استان می شود، استان خشک و کویری است اما حداقل در این استان می توان گفت که باغات این استان یک چهارم باغات کشور را دارد اینجا چهار اقلیم را به صورت همزمان داریم. می توان به شهداد رفت و گرمای کویر را حس کرد اما ۲۰ کیلومتر آن طرف تر در منطقه سیرچ هوای خنک را تجربه خواهید کرد.

برگزاری جشن راه اندازی صدمین اقامتگاه بوم گردی

وفایی با بیان اینکه از لحاظ ورود گردشگر خارجی ۴۰ درصد رشد نسبت به سالهای گذشته داشتیم افزود: در سال ۹۱ و ۹۲ تعداد توریست های داخلی ما زیر ۱۰ هزار نفر بود اما اکنون پیش بینی می کنیم که تعداد توریست های داخلی ما امسال به مرز ۴۰ هزار نفر برسد. امیدواریم با اتفاقات خوبی که در حوزه میراث فرهنگی افتاده است این آمار بالاتر برود و یکی از چهار مقصد اصلی گردشگری از هر جهت باشد. یک اتفاق خوب دیگر در حوزه اقامتگاههای بوم گردی بوده است. قرار است جشن صدمین اقامتگاه بومی را هفته دیگر برگزار کنیم. به این معنا که در عمده روستاهای هدف گردشگرر ی امکان استقرار گردشگران خارجی و عرضه صنایع دستی وجود دارد و به اشتغال روستاییان و توانمند شدن آنها کمک کرده است ما اکنون شاهد برگشت روستاییان به زادگاه خودشان هستیم. برخی از افرادی که اقامتگاه بوم گردی راه اندازی کرده اند، افرادی بودند که به شهر کرمان مهاجرت کرده بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان بیان کرد: کاروانسرای وکیل را در کرمان داریم که امیدواریم بخش خصوصی بتواند از آن بهره برداری کند. چندین کاروانسرا هست که به مرکز اقامتی و یا پذیرایی تبدیل شده اند. در منطقه انار هم یک کاروانسرا هست که به واحد پذیرایی تبدیل شده است. تصور می کنم بیشترین تعداد کاروانسراهای ایران در کرمان باشد.

وفایی درباره راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در کرمان نیز گفت: صنایع دستی کرمان مانند بسیاری از شهرهای دیگر تنوع زیادی دارد و در این استان مشکل عرضه و تولید حداقل در بحث بازار داخلی نداریم بلکه مشکل در صادرات و ارز آوری آن است. داشتن نمایشگاه دائمی و یا بازارچه دائمی یکی از ضروریات است هر از گاهی یک بازارچه ای ایجاد شده و چند سالی هم کار کرده اما رها شده است. اکنون دو نقطه را در شهر مشخص کرده ایم که برای این کار در نظر گرفته شود. یکی از این مکان ها کاروانسرای گنجعلی خان است.

وی افزود:هیچ کدام از مناطق گردشگری کرمان مشکل امنیتی ندارد. اگر زمانی کویر شهداد خط قرمز بود اکنون ثبت جهانی شده است و توریست های خارجی مستقیما به کویر می روند بدون اینکه حتی راهنما داشته باشند البته ما موافق این نیستیم و کویر از نظر ما اگرچه کویر مشکل امنیتی ندارد ولی ممکن است افراد در کویر مریض شوند و یا راه را گم کنند. در کل استان مشکل ناامنی نداریم اما در مناطق کویری به جهت مسائل امدادی نیاز به حساسیت وجود دارد.

وفایی تصریح کرد: کرمان سومین مرکز مرتفع در کشور است. اگر می خواهید ایران را ببینید همه آن در کرمان قابل مشاهده است هر آنچه که ایران دارد، نمونه اش را در کرمان داریم. چه کویر، جنگل، آسمان، قنات، دره های شگفت انگیز. ۸۶ قله بالای سه هزار متر در این استان است. بلندترین آبشار ایران در جبل بازر، بزرگترین دهانه غارهای آتش فشانی، بلندترین دشت و منطقه مسکونی جزو برترین جاذبه های این استان به شمار می آید.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1