اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/10/12 | ساعت: 07:56 | کد خبر: 6295 | بازدید: 451801 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر پایگاه شهر تاریخی یزد اعلام کرد: در راستای ارسال پرونده بافت تاریخی شهر یزد جهت ثبت در فهرست جهانی یونسکو، اقدامات نهایی در حال اجراست.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، «مجتبی فرهمند» عنوان کرد: با توجه به ارسال پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، عمده فعالیت‌های پایگاه براساس محدوده‌های پیشنهادی شکل گرفته و بیشتر روی عرصه جهانی متمرکز شده است.

وی با بیان این که لازمه پیشبرد اهداف پایگاه شناخت کافی و جامع از بافت تاریخی است، اظهار کرد: در همین خصوص نیز در حال حاضر اقدامات پایشی و شناختی از محدوده عرصه جهانی آغاز شده و در ادامه محدوده حریم و سایر محلات تاریخی نیز در دست کار قرار خواهد گرفت.

مدیر پایگاه شهر تاریخی یزد افزود: از آنجا که بخش عمده حریم در برگیرنده محدوده ثبت ملی و بافت تاریخی است، جهت بررسی و شناخت بیشتر محلات آن مورد بررسی اولیه قرار گرفته و در نقشه جانمایی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: فرآیند پایش از ابتدای ماه آبان آغاز شده است که نیازمند بررسی تمام بناها اعم از مسکونی و غیر مسکونی بوده و در بسیاری از موارد، بازدید از داخل بنا نیز ضرورت دارد. از ابتدا تا کنون محلات شاه ابوالقاسم، بازار نو، دروازه شاهی، گودال مصلی، سهل ابن علی و زرتشتیان پایش شده و در حال پیاده‌سازی اطلاعات است.

وی با اشاره به طراحی پرسشنامه در راستای پایش خانه به خانه، خاطرنشان کرد: در بازدید از محله، ضمن تکمیل پرسشنامه، عکاسی از معابر و برخی خانه‌ها به منظور مستندسازی و آسیب‌شناسی نیز صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که در همین راستا مرز محلات نیز تدقیق و نام قدیم و فعلی معابر برداشت می‌شود، اضافه کرد: همچنین بناهای نیازمند مرمت اضطراری نیز شناسایی می‌شوند تا در صورت امکان، اقدامات لازم صورت پذیرد.

فرهمند اظهار کرد: با توجه به اهمیت آثار ثبت شده، جدولی از لیست آثار به تفکیک عرصه و حریم نیز تهیه شده است که پس از جانمایی آنها در محدوده، ویژگی‌هایی چون وضعیت بازدید، مالکیت و شرایط نگهداری آنها نیز بررسی می‌شود.

به گفته وی، جهت مطالعه و بررسی بازارچه شاه ابوالقاسم، همچنین مرمت و ساماندهی آن با همکاری معاونت میراث فرهنگی، عملیات لایه‌برداری و برداشت و مستندسازی بازارچه آغاز شده است.

فرهمند ابراز امیدواری کرد که با تلاش بی وقفه کارشناسان پایگاه شهر تاریخی یزد و همکاری و همیاری مسئولین استانی و کشوری به زودی شاهد ثبت جهانی تنها بافت خشتی زنده دنیا خواهیم بود.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1