اخبار پیشنهادی


سه شنبه 96/02/05 | ساعت: 06:10 | کد خبر: 6361 | بازدید: 451542 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

صنعت گردشگری استان اصفهان پس از برجام روی ریل رونق و توسعه قرار گرفت اما زیرساخت های آن بویژه در بخش اقامت و اسکان جوابگوی گردشگران و تورهای گردشگری نیست.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، در راستای تعامل سازنده با جهان که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم کلید خورد، بسیاری از گردشگران خارجی سفر خود را به ایران و به ویژه استان اصفهان آغاز کردند تا حدی که در مدت سه سال گذشته تاکنون ورود گردشگران خارجی به اصفهان 500 درصد رشد داشته است. 

بر این اساس جهش ورود گردشگران به ویژه گردشگران خارجی به ایران و از جمله استان اصفهان با حمایت دولت های مهم کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی، بسترساز رونق صنعت گردشگری در این استان شده است.
این روند باید تا نقطه توسعه یافتگی این صنعت، از طریق تداوم رویکرد تعاملی و تامین زیرساخت های مورد نیاز ادامه یابد و گریزگاهی را برای رهایی از اقتصاد نفتی ایجاد کند.

همچنین مطرح شدن گردشگری به عنوان محور پیشرفت و توسعه اقتصادی در کنار افزایش سرعت تقاضا بیشتر از عرضه، نیازمند عزم ملی در حذف موانع است.

براین اساس ضرورت دارد تا زیر ساخت های گردشگری در استان اصفهان از جمله مراکز اقامتی، حمل و نقل و راه ها واحدهای پذیرایی بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی، تعداد شرکتهای مسافرتی و فرصت های سرمایه گذاری در جذب و حمایت از سرمایه گذاری این بخش مورد توجه و تقویت قرار گیرد.

همچنین نباید این مهم فراموش شود که نظارت بر هزینه های اقامت وارائه خدمات، لازمه جذب و توسعه گردشگری دراستانی است که علاوه برجذابیت های تاریخی و طبیعی، فرهنگ و تمدن آن نیز برانگیزاننده رغبت و تمایل در گردشگران است.


**گردشگری، ابزاری مناسب برای تعاملات فرهنگی و ارتباطی **

یک فعال صنعت گردشگری در استان اصفهان گفت: امروزه گردشگری و سیر و سیاحت، ابزاری مناسب برای تعاملات فرهنگی و ارتباطی به شمار می رود و اتخاذ دیپلماسی صحیح، توسعه بخشی و رونق عرصه های مختلف این صنعت است.

مریم امیری خاطرنشان کرد: با بسترسازی مناسب واصولی وهمگام شدن با برنامه های مدون و کارشناسی شده و فرصت های حاصله می توان از صنعت گردشگری منافع فراوان همراه با سود سرشار اقتصادی کسب شود.

وی هتل سازی، حمل و نقل، رشد فن آوری اطلاعات و توسعه فرآورده ‌های صنعتی و اقتصاد بازاریابی، کاهش بروکراسی اداری و برداشتن و حذف موانع پیش روی سرمایه گذاری در این امر و حمایت و تشویق بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه از جمله عواملی است که باعث تحقق اهداف ‌از پیش برنامه ‌ریزی شده برای صنعت گردشگری می شود.

وی همچنین فرهنگ سازی مناسب برای جذب گردشگری را یک عامل کلیدی در این راستا برشمرد که نیازمند برنامه‌ ریزی مدونی در تمام جوانب است.


** بالا بودن هزینه های سفر، مانع توسعه صنعت گردشگری **

یکی از راهنمایان گردشگری در اصفهان گفت: افزایش هزینه های ایاب وذهاب، غذا و هزینه های اقامت در هتلها و مراکز اقامتی به شدت هزینه های سفر را در ایران افزایش داده و این مانع بزرگی در توسعه صنعت گردشگری کشور است.
احمدرضا دهاقانی افزود: گاهی برداشت گردشگران چنین است که سفر به یک کشور همجوار ارزان تر از سفر داخلی است.

وی اظهار کرد: دولت در راستای کاهش یا افزایش هزینه های سفر نقش مهمی دارد و هزینه های کشور ایران را نمی توان با دیگر کشورها مقایسه کرد زیراهزینه سفر بر اساس درآمد هر شهروند محاسبه می شود.

وی یادآوری کرد: بطور معمول باید با توسعه یافتن زیرساخت ها، هزینه های سفر نیز کاهش یابد و زمان سفر نیز محدود به ایام نوروز و یا فصل تابستان نمی شود.

این راهنمای گردشگری افزود: شاید بتوان یکی از دلایل افزایش هزینه های اقامت در هتل ها را علاوه بر پرداخت انواع عوارض و مالیات، خالی بودن ظرفیت بیشتر این اماکن در طول ماه های بسیاری از سال دانست.

** اراده جمعی لازمه رونق صنعت گردشگر ی**

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز اراده جمعی را لازمه رونق صنعت گردشگری در استان دانست و گفت: با تمام توان از هرگونه سرمایه گذاری در این بخش حمایت می شود.

محسن یارمحمدیان با تاکید بر لزوم تقویت صنعت گردشگری در این استان که مملو از جاذبه های تاریخی و طبیعی است افزود: دولت تدبیروامید اهتمام ویژه ای برای مساعدت با سرمایه گذاران دربخش گردشگری دارد.

وی یادآوری کرد: بدون وجود اراده جمعی در تمامی سازمان ها و نهادهای مسئول نمی توان از یک نهاد مانند اداره کل میراث فرهنگی، انتظار تحقق بخشیدن به هدفی بزرگ را داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، حمایت شبکه بانکی از سرمایه گذار را ضروری دانست و گفت: باید همه دستگاه ها در حد توان و وظایف خود به هموار کردن موانع پیش روی سرمایه گذاران بخش گردشگری در استان بپردازند.

** رفع مشکل اقامت گردشگران در اصفهان تا 2 سال آینده **

یارمحمدیان خاطرنشان کرد: در عین حال در شرایط فعلی در استان با مشکل کمبود هتل های چهار و پنج ستاره مواجه هستیم و تنها 2 هتل پنج ستاره و 5 هتل چهار ستاره در استان وجود دارد.

وی یادآوری کرد: براین اساس عملیات احداث حدود 60 اقامتگاه شامل هتل و مهمانپذیر در استان آغاز شده است که از این تعداد حدود 12 هتل چهار و پنج ستاره و 3 هتل سه ستاره تاپ است.

وی چشم انداز گردشگری استان را روشن دانست و گفت: اگر حدود 2 سال تحمل کنیم مشکل اقامت گردشگران نیز رفع می شود.

همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مهمترین راهکار نزدیک کردن فصول کم گردشگر به پر گردشگر، تنظیم زمان برپایی همایش ها و سمینارها در طول سال است.

محسن یارمحمدیان افزود: استان اصفهان در چهار ماه و در مجموع در 2 دوره دو ماهه از اواخر فروردین تا اواخر خرداد و همچنین ماه های مهر و آبان با ترافیک گردشگر بویژه گردشگران خارجی روبروست.
وی اظهار کرد: بر این اساس باید با همکاری ادارات و دستگاه های متولی برگزاری تورهای گردشگری سعی شود تا برنامه ورود گردشگران بطور مساوی در تمام ماه های سال تنظیم شود و هتل ها با مشکل پذیرش در این زمینه روبرو نشوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: ناگفته نماند که بسیاری از آژانس های پایتخت درخواست اقامت در برخی هتل ها از جمله هتل عباسی و هتل های پنج ستاره و چهار ستاره را دارند که این امکان به ویژه در ماه های پرترافیک گردشگر ممکن نیست.


** رشد 500 درصدی گردشگری خارجی در اصفهان پس از برجام **

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به رشد 500 درصدی ورود گردشگران خارجی به اصفهان پس از برجام اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: جهش اقبال عمومی مردم دنیا و حمایت های دولت های مهم کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی، ارمغان برجام در ایران و به ویژه استان اصفهان است.

یارمحمدیان یادآوری کرد: تا پایان سال 91 آمار گردشگران خارجی به اصفهان 60 هزار نفر بود که این تعداد در پایان سال 95 به 280 هزار نفر رسید.

در سال های اخیر توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری در استان اصفهان مورد توجه جدی قرار گرفته و 283 طرح گردشگری در این استان درحال اجراست.

استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

این استان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1