اخبار پیشنهادی


یکشنبه 96/02/03 | ساعت: 07:15 | کد خبر: 6356 | بازدید: 451496 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

"نظر قانون میراث جهانی را برای گازرسانی به روستای بهمن‌آباد دره شهر در استان ایلام نمی‌دانم، تنها کاری که کردیم گرفتن تعهد ثبتی از مردم روستا بود."

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، گازرسانی به روستاهای کم‌جمعیت قرارگرفته در حریم شهر تاریخی سیمره عمری به اندازه یک دهه دارد، اتفاقی که مسئولان میراثی ابتدا به سختی با آن مخالفت کردند، اما ناگهان یکی از مسئولان سابق گازرسانی با شکستن ممنوعیت حفاری در محدوده شهر تاریخی سیمره کار را یکسره کرد و به مرور با گسترش شهرنشینی، جمعیت در این منطقه افزایش پیدا کرد و شهر تاریخی سیمره در استان ایلام از ثبت جهانی دور و دورتر شد تا امروز که اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه مطرح می‌شود.

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام اما در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره عکس‌العمل استانداری برای گازرسانی به روستاهای اطراف شهر تاریخی سیمره که موجب توسعه روستایی در این حوزه و به خطر افتادن شرایط ثبت جهانی آن شده است، گفت: نمی‌دانم نظر قانون میراث جهانی درباره گازرسانی به این مناطق چیست و چه نقصی در آن وجود دارد، تنها کاری که کردیم گرفتن تعهد ثبتی بود که اگر خواستیم خانه‌ای تخریب شود، مالک آن ادعایی نداشته باشد؛ اگر مشکلات اساسی حل شودریال مساله گازرسانی چندان مهم نیست.

او ادامه داد: زمانی که به دره شهر رفته بودم از آثار آن دیدن کردم و کارشناس آنجا گفت که سابقه تاریخی آن به دوره اسلام برمی‌گردد، من گفتم به نظر نمی‌رسد چنین سابقه‌ای داشته باشد. در پاسخ شنیدم که از دولت قبل به ما گفته‌اند اگر این آثار را به دوره اسلامی ربط دهیم، می‌توانیم برای آن بودجه بگیریم.

عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام نیز در این زمینه توضیح داد: مشکل ما فقط روستای بهمن آباد بوده است، ۲۴ واحد مسکونی در آنجا بود که ۹ واحد آن خریداری شد، در زمانی که بقیه قصد فروش داشتند با آن‌ها برخورد بدی صورت گرفت. مردم آنجا دیگر حاضر به فروش خانه‌ها نشدند، فضای روستایی باز است و در نظر گرفته نشد که خانه‌ای دو هزار متر است و به همین منظور آن را ۲۰۰ متری در نظر گرفته و برای آن قیمت تعیین کردند، به همین دلیل مشکلات زیاد شد و الان ۵۰ میلیون تومان، پولِ تنها ۷ متر زمین است.

او گفت: در این زمینه چند نادان سنگی را داخل چاه انداخته‌اند که هزاران عاقل هم نمی‌توانند آن را درآورند، مشکل فقط یک برخورد است که اگر در گذشته بهتر با مالکان خانه‌های روستایی انجام می‌شد، امروز وضعیت این طور نبود.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر اشیاء به دست آمده از کاوش‌های این محوطه ارزشمند و تاریخی که گفته می‌شود در موزه باستان‌شناسی سیمره قرار گرفته، در عرصه این شهر تاریخی ساخته شده است. در این میان جالب است که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام در این‌باره نیز تاکید کرد: باید موزه را تخریب کنیم، چون اشتباه ساخته شده است و جای آن در این مکان نیست!

او اظهار کرد: پژوهشکده متولی ایجاد موزه‌ای برای اشیاء تاریخی سد سیمره است که هنوز کاری برای آن انجام نداده است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1