اخبار پیشنهادی


شنبه 93/08/03 | ساعت: 07:43 | کد خبر: 5489 | بازدید: 452279 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بنای تاریخی و ملی 'کوشک اردشیر' دشتستان وضعیت خطرناکی دارد که مرمت و ساماندهی آن در دستورکار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، ' محمد ابراهیم فروزانی' روزشنبه در جمع مسوولان دشتستان و شوراهای اسلامی بخش ارم این شهرستان افزود: یکی از آثار مهم تاریخی در کشور و استان بوشهر بنای ملی کوشک اردشیر است که متعلق به دوره ساسانی و در بخش ارم دشتستان واقع است.

وی گفت: اولویت سازمان میراث فرهنگی در مورد این اثر ملی تاریخی کوشک اردشیر، مرمت و بازسازی آن است لذا دراین زمینه رایزنی های اولیه با سازمان میراث فرهنگی و مسوولان مرتبط صورت گرفته و این سازمان طراحی آن را آغاز کرده که امیدواریم با پایان طراحی، عملیات بازسازی و مرمت این اثر مهم تاریخی اجرا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تعیین حریم و تملک دارایی آثار تاریخی بخش ارم دشتستان را از مهمترین برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: تعیین حریم ها صورت گرفته ولی حریم برخی از آثار و بناها تملک نشده که در این موضوع نیاز به همکاری مردم است.

وی افزود: در موضوع اثر ملی 'گوردختر' در بخش ارم دشتستان تملک صورت گرفته و یک نگهبان دائم برای نگهداری و مراقبت از این ابنیه مهم ملی در آن منطقه استقرار دارد.

فروزانی درباره استقرار نمایندگی های میراث فرهنگی درشهرستان های استان بوشهر گفت: با پیگیری های صورت گرفته شهرستان دشتستان در اوائل سال آینده نمایندگی میراث فرهنگی آن در مرکز شهرستان تبدیل به اداره خواهد شد.

وی در مورد روستاهای هدف گردشکری دراستان بوشهر گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برنامه روستاهای هدف گردشکری در کشور در دستور کار ندارد اما به گردشکری روستایی توجه دارد و عمده کار این سازمان در این زمینه بحث های فرهنگی و رویدادی است.

فروزانی افزود: برنامه روستاهای هدف گردشکری در حیطه کار وزارت کشور است.

رییس شورای اسلامی بخش ارم نیز گفت: بخش ارم یکی از بخش های مهم شهرستان دشتستان و استان بوشهر است که آثار تاریخی، باستانی و گردشکری مهمی در این بخش وجود دارد.

زارعی افزود: وجود آثار تاریخی گوردختر، کوشک اردشیر و آبشارهای زیبا و طبیعت بکر این بخش را به یکی از بخش های مهم تاریخی و گردشکری تبدیل کرده است.

وی گفت: با توجه به وجود بیش از 30 اثر تاریخی ثبت شده در بخش ارم خواستار استقرار نمایندگی میراث فرهنگی در این بخش هستیم.

زارعی مرمت و حفاظت و ایجاد کمپینگ های تفریحی و رفاهی و تامین اعتبار برای بهسازی و محوطه سازی آبشار رودفاریاب را از مهمترین درخواست های مردم این بخش در بحث گردشگری عنوان کرد.

کوشک اردشیر یکی از بناهای کهن وملی دوران ساسانی است بر اثر عوامل طبیعی، تملک اراضی اطراف آن و کشاورزی تا فاصله بسیار کمی از بنا روبه نابودی است.

این بنا یکی آثار برجسته و شاخص بجا مانده از دوره ساسانی در منطقه خوش آب و هوای دشت پشت پر یا بزپر بخش ارم دشتستان واقع است.

این اثر ملی به دلیل رسیدگی و مرمت نشدن و کشاورزی در فاصله پنج متری و شخم تا کنار دیواره های آن آسیب های جدی دیده است.

شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان در شرق بوشهر واقع است و بخش ارم حد فاصل مرکز این استان با استان فارس است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1