اخبار پیشنهادی


شنبه 94/04/06 | ساعت: 08:35 | کد خبر: 5921 | بازدید: 452402 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرد: تا پایان سال 94 ایوان عالی قاپو و تا پایان سال 95 گنبد مسجد امام از حصار داربستها خارج می شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، فریدون اله یاری روز شنبه در دومین نشست کمیته راهبری پایگاه جهانی میدان امام برضرورت تدوین برنامه عملیاتی برای بررسی مسائل و مشکلات این میدان تاریخی تاکید کرد .

وی در این نشست که با حضور فرهاد عزیزی مدیر پایگاههای جهانی سازمان میراث فرهنگی و اعضا تشکیل شد، گفت: متاسفانه در میدان امام مشکلاتی وجود دارد که مربوط به یک دهه گذشته است و به نوعی برای این میدان تاریخی مشکل آفرین و چالش زا بوده و تلاش براین است که در سال 94 میدان امام(ره) از نظر مرمتی از بحران خارج شود و مشکلات اساسی آن حل گردد .

اله یاری یکی از بزرگترین برنامه های این اداره کل برای حل مشکلات میدان امام (ره) را برنامه ریزی برای استحکام بخشی بخشهای مختلف این مجموعه عظیم تاریخی ذکر کرد و افزود: استحکام بخشی یکی ضرورتهای میدان امام (ره) است که در معرض دید عمومی قرار ندارد اما بسیار اهمیت دارد.

اله یاری با تاکید بر حل مشکلات اساسی این میدان افزود: برای مرمت بنای مذکور درحال حاضر اداره کل میراث فرهنگی بصورت خود جوش و با هماهنگی سازمان مرکزی و استاندار استان، طرح های عمرانی از جمله مرمت گنبد مسجد امام در دست اجرا دارد .

اله یاری، میدان امام را یکی از جلوه های بی بدیل فرهنگی و معماری ایرانی اسلامی عنوان کرد و افزود: تلاش داریم تا با حفظ این عرصه تاریخی جلوه های ایران اسلامی را به جهان معرفی نماییم .

در ادامه این نشست طرح های پیشنهادی پایگاه جهانی میدان امام برای سالهای آینده ارائه و مورد تصویب اعضاء کمیته راهبردی قرار گرفت که از جمله این طرح ها می توان به تهیه طرح جامع مدیریت میدان امام، تهیه حریم میدان امام برای ارائه به سازمان یونسکو ، ایجاد کتابخانه تخصصی ، آرشیو الکترونیک از اسناد و مدارک مرمت میدان امام ، ایجاد واحد مستند سازی پایگاه جهانی میدان امام اشاره کرد.

همچنین، تهیه طرح مرمت و حفاظت پشت بام ایوان کاخ عالی قاپو ، مرمت سرویس های بهداشتی مسجد امام و رفع رطوبت مسجد ، طرح مطالعاتی برای ساماندهی سایت واقع در ضلع شرقی مسجد شیخ لطف الله، طراحی و راه اندازی سامانه بانک اطلاعات صنایع دستی مجموعه میدان امام و طرح های در راستای ساماندهی گردشگری در محور میدان امام از جمله دیگر طرح های ارائه شده در این نشست بود که به تصویب شورای راهبردی رسید.

* هسته اصلی پایگاه جهانی میدان امام و هیات امنای آن اواخر فروردین ماه گذشته تشکیل شد تا سیاستگذاری کلان وتدابیر لازم برای نگاهداری این اثر بی بدیل تاریخی شکل نظام مندی بخود بگیرد.

ترکیب این هیات امنا را 11 تن از نخبگان ، شخصیت های علمی ، فرهنگی و اجرایی تشکیل می دهند .

در اولین جلسه هیات امنای میدان تاریخی امام اصفهان که اوایل امسال برگزار شد، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به جایگاه و شانیت بسیار مهم این میدان در کشور وجهان افزود: با تشکیل این هیات امنا تصمیمات کلی توسط این اعضا گرفته خواهد شد و مدیر این پایگاه جهانی به عنوان دبیر هیات امنا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اعضای هیات امنا باید در جلسات شرکت کنند، اظهار کرد: سازمان یونسکو از طرح هیات امنا برای این میدان تاریخی استقبال کرده است و در این راستا تصمیمات اتخاذ شده از سوی هیات امنا اجرایی خواهد شد.

معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی میادان نقش جهان که در دوران صفویه ساخته شده ، زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار مسجد ، مدرسه ،امکانان تفریحی و ورزشی را در خود جای داده و پس از گذشت 400 سال نه تنها همچنان کاربردهای و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است .

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است.

علاوه بر این بناها 200 حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است.

در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری نماز جمعه و آیین های ملی و مذهبی تبدیل شده است.

میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان امام (ره ) ، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده ) در فهرست جهانی سازمان یونسکو ( سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد ) به ثبت رسیده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1